Ökat intresse för Realgymnasiets hästutbildningar i Skåne

22 oktober 2020

På Realgymnasierna i Malmö, Lund och Helsingborg har man sett ett stort ökat intresse för hästutbildningen Ridning bland ungdomar. Inför 2021 satsar därför Realgymnasiet i Malmö på att komplettera utbildningsutbudet och startar nya inriktningar mot trav och galopp tillsammans med Jägersro Travskola och Svensk Galopp

Ökat intresse för Realgymnasiets hästutbildningar i Skåne

Enligt Annica Gleisner, programansvarig för utbildningarna så är de extra stolta över sitt samarbete med branschen och över att ha ett starkt team kring eleven som förbereder för framtida yrkesliv och studier. Hon ser det som en av anledningarna till att fler söker till skolorna.

- Det stämmer, våra elever får tillgång till Sveriges största nätverk inom häst. Vi har väl etablerade samarbeten i Sverige och utomlands som även ger möjlighet till internationell APL. Eleverna träffar regelbundet Sveriges bästa tränare samt rid-, galopp- och travsportprofiler under sin utbildning. Vi erbjuder helt enkelt en fantastisk start för de som vill jobba i branschen. Jag tror att det är en av anledningarna till att vi ser ett ökat intresse nu, säger Annica.

Anna Hellström, rektor på Realgymnasiet i Malmö ser väldigt positivt på det nya samarbetet med Jägersro.

-Det känns fantastiskt roligt att tillsammans med Jägersro även kunna starta trav och galopp på Realgymnasiet i Malmö nästa höst. Realgymnasiet i Malmö blir dessutom den enda skolan i landet som erbjuder inriktning inom galopp. Det är många som söker arbetskraft inom hästnäringen och utsikterna för att få ett jobb efter examen är goda, säger Anna Hellström, rektor på Realgymnasiet i Malmö.

Utbildningen erbjuder olika behörighetspaket till högskola inom samhällskunskap eller naturvetenskap vilket medför att eleven får en unik bredd och bas att stå på framåt.

-Vi ser fram emot att utveckla vårt samarbete med Realgymnasiet, från en körkurs till en yrkesinriktning inom travsporten, det blir en rolig utmaning. Travsporten är i stort behov av fler duktiga hästskötare men möjligheterna till travinriktad utbildning har varit begränsad geografiskt. Alla inblandade är mycket positiva och måna om att det ska bli bra, vi hoppas nu att de nya möjligheterna faller eleverna i smaken, säger Anna Rogell, utbildningsansvarig på Jägersro Travskola.

-Svensk Galopp är väldigt glada över samarbetet kring galoppfördjupningen som startar hösten 2021 på Realgymnasiet i Malmö. Utbildning är väldigt viktigt, och att Svensk Galopp nu är med och bidrar till galoppfördjupningen på ett av de mest populära hästgymnasierna är oerhört glädjande. Vi hälsar er alla hjärtligt välkomna in i galoppsporten, säger Anders Lilius, Styrelseordförande Svensk Galopp.