Samhällsvetenskaplig- eller Naturvetenskaplig behörighet? Maxa dina möjligheter!

För oss är det viktigt att du som elev kan maxa dina möjligheter utifrån det du siktar på. Därför erbjuder vi både samhällsvetenskaplig- (SAM) och naturvetenskaplig behörighet (NV). Båda behörighetsspåren är bra att ha med sig för att då direkt kunna läsa vidare till utbildningar som kräver detta kursutbud och kunskaper.

Samhällsvtenskaplig eller Naturvetenskaplig behörighet

Samhällsvtenskaplig behörighet

Samhällsvetenskaplig behörighet avser extra kurser i Matematik, Samhällskunskap och Historia och kan vara bra att ha med sig för vissa utbildningar, t.ex. Lärare, polis och ekonom. Samhällsvetenskaplig behörighet läses som utökat gymnasieprogram. Alla utbildningar kan lägga till denna.

Naturvetenskaplig behörighet

Naturvetenskaplig behörighet erbjuds inom utbildningen Sällskapsdjur & Djursjukvård och möjliggör att man direkt kan söka sig vidare till vissa utbildningar, som till exempel djurskyddsinspektör, zoolog, veterinär, agronom, biologiprogrammet och miljövetenskap. Du läser kurser inom Kemi, Fysik och Matematik för att få med den behörighet du behöver. Endast Sällskapsdjur & Djursjukvårdseleverna kan lägga till denna.

Mitt mål är att plugga till veterinär, nu får jag praktiska kunskaper och jag kan söka till universitetet direkt efter gymnasiet.

Frida, f.d. elev NATURVETENSKAPLIG BEHÖRIGHETSFÖRDJUPNING

Frågor och svar

Hur söker jag SAM eller NV?

Sök den utbildning du vill gå, Ridning, Hund, Sällskapsdjur & Djursjukvårdseleverna eller Naturturism. När du kommit in på skolan kan du välja att lägga till SAM eller NV-tillägget. Du behöver alltså inte lägga till detta under själva söket, utan när du väl börjat kommer vi att fråga de som är intresserade.

De elever som väljer att lägga till SAM-behörigheten behöver inte fundera något förrän våren i årskurs 1. Det är då valen görs och själva kurserna börjar i årskurs 2 eller 3.

Vad händer om jag ångrar mig?

Några veckor in efter skolstart börjar vi med kursen kemi 1, då finns det möjlighet att prova och se om detta är något för dig. Skulle det inte vara det behöver du inte fortsätta med NV, utan kör på med de vanliga kurserna.

Varför ska jag gå hos er och inte på en ren SAM eller NA-program?

Bland annat för att du hos oss får dubbla examen, en högskoleförberedande examen (med SAM- eller NA-behörighet) sant en yrkesexamen (kan jobba efter skolan) Du får även tre år av praktiska kunskaper inom den utbildning du har valt i samma veva. Inte nog med det, du får läsa kurser inom ditt intresse/hobby istället för kurser som moderna språk.

Har du fler frågor?

Kontakta vår kommunikatör