Välkommen till Realgymnasiet i Sundbyberg!

Vad kan du läsa i Sundbyberg?

Kommunikatör Madicken – En ”Mood Manager” som stöttar elevernas upplevelse och lärande.

31 oktober 2023

Madicken, i sin roll som kommunikatör på skolan, är en viktig länk som hanterar information, skapar trygga relationer för elever och vårdnadshavare, och planerar skolans evenemang. Från elevernas första gymnasieval till deras studentexamen, finns hon tillgänglig för elevens bästa möjlighet till givande skolgång.

Som kommunikatör finns hon tillgänglig på skolan, skapar viktiga relationer med elever och vårdnadshavare samt hanterar en mängd information i skolans alla kanaler och planerar olika evenemang.

- Jag fungerar lite som en så kallad ”Mood Manager”. Förutom all planering och informationshantering i allmänhet på skolan, är jag med och skapar viktiga, informativa, trygga relationer för elever och vårdnadshavare, berättar Madicken. Det startar redan från grundskolan inför sitt första gymnasieval till tiden på skolan fram till deras studentexamen. Det är en väldigt spännande, viktig och framför allt en rolig roll, säger hon.

Madicken berättar att hon som tidigare elev på Realgymnasiet studerade Hantverksprogrammet med inriktning Stylist. Därefter studerade hon Mode på högskolan med inriktning Media, för att i våras bli kontaktad av Realgymnasiet för rollen som kommunikatör.

- Det kändes helt rätt, berättar hon. Att få komma tillbaka, lite som hem igen och börja som kommunikatör. En otroligt spännande och utåtriktad roll. Det passade mig bra eftersom jag tycker om möten med människor och samtidigt får möjligheten att vara kreativ, säger hon.

- Det finns ingenting som är så härligt och spännande som blandningen av människor. Alla man möter dagligen som elever, vårdnadshavare och lärare framför allt. Vi samlas utifrån samma intressen vilket stärker oss tillsammans som skola, förklarar hon.

Vi undrade vilken fråga som är mest vanlig att få som kommunikatör från elever? Hon ler och svarar  - Vad kan man bli? och - Hur ska jag veta vad jag vill bli nu?

- Mitt svar brukar ofta vara att eleverna kan bli precis vad de vill hos oss. Det finns inga begränsningar bara för att de väljer att studera en linje med sitt intresse i fokus. Jag är  själv ett praktexempel på att möjligheterna är oändliga oavsett utbildning. När eleverna väljer att lägga tre år på en skola med sitt intresse i fokus och trivs, så kommer de inte bara ha fantastiskt roligt, utan också prestera bättre i de andra ämnena för att de vill och längtar till att gå i skolan. En investering för sitt framtida jag, avslutar hon!