Att arbeta som rektor är roligt, utmanande och väldigt varierat.

Det finns inga aktiviteter att visa just nu.

Sebastian Askbom, rektor Realgymnasiet i Nyköping

Jag heter Sebastian Askbom och är rektor för Realgymnasiet i Nyköping. Att arbeta som rektor är roligt, utmanande och väldigt varierat. Det handlar om organisation, ekonomi, juridik och ledarskap. En av de främsta uppgifterna för mig är att så mycket som möjligt undanröja hinder eller distraktioner från undervisningen så att du kan lyckas med dina studier. Men viktigast av allt är att försöka främja en kultur där alla värnar om din framgång och att jag inte hamnar för långt ifrån klassrummet i mina beslut. Därför kan du som elev bli pedagogiskt elevombud hos oss och hjälpa mig och skolan att bli ännu lite bättre.

Det roligaste med jobbet som rektor är att arbeta tillsammans med personal och elever och se människor lyckas och nå framgång. Det kan vara att se när du når goda studieresultat eller se stoltheten när du lyckats göra något du själv inte trodde att du skulle klara av. Men det är också roligt att se när lärare och annan personal utvecklas och blir ännu lite bättre. Det är kul med lärande helt enkelt!

Jag är en person som gillar att lära mig. Vissa skulle kanske säga att jag är lite av en nörd: en kampsportsnörd, musiknörd och filmnörd. Men ibland gillar jag även att utmana mig själv. Ett exempel på det är när jag för några år sedan började dansa salsa eftersom jag under större delen av mitt liv tyckt att det har varit jobbigt att dansa. Men kampsporten ligger mig varmast om hjärtat och jag har faktiskt svart bälte i inte mindre än tre kampsporter.

Det finns flera fördelar med Realgymnasiet i Nyköping. Först och främst har vi skicklig och engagerad personal som tillsammans med dig och andra elever når jättefina resultat. Det blir tydligt när vi fem år i rad lyckats nå 100 % gymnasieexamen och att eleverna når högre betyg hos oss än när de gick på högstadiet. Förutom att vi erbjuder spännande utbildningar som Ridning, Sällskapsdjur & Djursjukvård, Naturturism och Hund, så erbjuder vi även det samhällsvetenskapliga spåret som öppnar upp för drygt 30 olika högskole- och universitetsutbildningar såsom jurist, psykolog och lärare. Yrkesexamen och högskolebehörighet ger dig många valmöjligheter inför framtiden.

Välkommen till Realgymnasiet i Nyköping!
//Sebastian Askbom, rektor

Har du frågor om vår skola? Kontakta gärna mig eller vår kommunikatör Lisa Olofsson:
sebastian.askbom@realgymnasiet.se
lisa.olofsson@realgymnasiet.se