Välkommen till Realgymnasiet i Norrköping!

Vad kan du läsa i Norrköping?

Kalle Melkersson jobbar idag på Borås Djurpark!

10 augusti 2023
Kalle Melkersson jobbar idag på Borås Djurpark!

Kalle Melkersson

När tog du studenten och vad gör du idag?

Jag tog studenten 2015 från Realgymnasiet i Norrköping med inriktning Djurpark. Idag jobbar jag som djurvårdare på Borås djurpark och har hand om parkens elefanter, noshörningar och giraffer, och jag stormtrivs!

Varför valde du Real?

Jag valde Real eftersom skolan har nära samarbete med Kolmården och att man läste de flesta djurkurserna på just själva djurparken. Jag har varit djurnörd sen jag var liten så att få spendera sin utbildning på Kolmården lät ju inte helt fel.

Hur hjälpte din utbildning på Real din nuvarande yrkesroll?

Jag använder dagligen de kunskaper som jag fick på skolan i mitt dagliga arbete. Det kan vara allt från hur man räknar ut en foderstat till hur man bemöter sina medmänniskor.

Vad var det bästa med dina år på Real?

Möjligheten till att praktiskt lära sig det man behöver till arbetslivet, eftersom en stor del av utbildningen skedde på plats ute i verksamheten. Sen även att vi hade en härlig gemenskap i klassen.

Vad har du för framtidsplaner?

Jag vill fortsätta utvecklas i min roll som djurvårdare. Sen skulle jag gärna vilja testa på att jobba utomlands.

Har du några tips och råd till alla niondeklassare som ska göra sitt gymnasieval?

Välj något som ni är intresserade av och brinner för. Studietiden blir så mycket enklare och roligare om man väljer att studera något som man tycker är roligt och kan tänka sig att arbeta med. Sen tycker jag det är viktigt att testa olika saker man är intresserad av för att veta säkert vad man vill jobba med.