Välkommen till Realgymnasiet i Växjö!

Vad kan du läsa i Växjö?

Skolverket: Fem myter om yrkesprogram

20 februari 2024

Är ett yrkesprogram sämre än ett högskoleförberedande program? I en rapport avlivar Skolverket ett antal vanliga myter kring yrkesprogrammen.

Skolverket: Fem myter om yrkesprogram

Det florerar många idéer och råd från föräldrar, kompisar och syskon kring vilket program som är bäst att välja till gymnasiet. Ett problem är att råden inte alltid stämmer, vilket faktiskt gör det ännu svårare att göra ett val som är rätt för just dig. Idag ingår högskolebehörighet i alla yrkesprogram och högskoleförberedande program, vilket ytterligare har suddat ut skillnaderna.

Nedan tar vi upp fem av de nio vanligaste myterna kring yrkesprogrammen som Skolverket tar upp i rapporten "Gymnasiemytologin".

❌ Myt: "Välj ett högskoleförberedande program så håller du alla dörrar öppna"

De högskoleförberedande programmen leder i första hand till vidare studier på högskolan – under förutsättning att man har rätt behörighet och tillräckligt goda resultat. Yrkesprogrammen leder direkt till en massa intressanta yrken både i Sverige och utomlands.

På alla Realgymnasiets utbildningar får du dessutom högskolebehörighet inom 2500 poäng på yrkesprogrammen.

Med yrkesprogrammen är alltså dörrarna öppna både till jobb och högskola.

❌ Myt: "Yrkesprogrammen passar för dem som inte vill plugga"

Nej, yrkesprogrammen ställer också krav. Den här fördomen grundas i missuppfattningen om att yrkesprogrammen skulle vara kortare, enklare eller inte ha teoretiska kurser. Men så är det inte.

Oavsett vilket program du väljer på gymnasiet så läser du alltid de ämnen du känner igen från grundskolan, så som svenska, engelska och matematik. Sedan läser du olika mycket av ämnena beroende på vilket program du valt.

❌ Myt: "Du ska inte kasta bort dina betyg på en yrkesutbildning"

Det är aldrig bortkastat att gå en yrkesutbildning! Många föräldrar och elever känner så här: Man måste få ut max av sina betyg från nian, bli något, göra karriär och läsa på universitetet.

Resultatet blir att många som vill läsa yrkesprogram struntar i det, trots att det som lockade mest var just yrkesprogrammen. Du skulle bli förvånad om du visste hur många företagare i Sverige som börjat sin karriär just på ett yrkesprogram.

❌ Myt: "På ett yrkesprogram får du ju ingen högskolebehörighet"

Jo, alla kan få högskolebehörighet! Om du sedan efter gymnasiet behöver en särskild kurs för en viss utbildning har du alltid rätt att läsa in den kursen på komvux.

På alla Realgymnasiets utbildningar kan du både få yrkesexamen och högskolebehörighet inom 2500 poäng eller 2800 poäng.

❌ Myt: "Vill du jobba utomlands ska du ju inte gå ett yrkesprogram"

Med ett yrkesprogram kan du jobba överallt! Många människor från andra länder arbetar i Sverige med allt från programmering till byggen. Vi har självklart samma möjligheter att jobba utomlands.

En fördel med yrkesprogrammen är att de direkt efter gymnasiet ger yrkeskunskaper som är eftertraktade både hemma och internationellt.