Välkommen till Realgymnasiet i Uppsala!

Vad kan du läsa i Uppsala?

UF-företaget Puppy Memories UF

8 april 2019

Som elev på Realgymnasiet har du möjlighet att starta ett UF-företag under årskurs 3 i kursen Entreprenörskap. Sara Thunström Lövkvist, Amanda Nordin och Elin Öberg valde att utveckla en affärsidé kring deras inriktning och intresse.

Puppy Memories UF har gjort en fyll-i bok för alla hundägare. Boken vänder sig till både dig som ska köpa valp och dig som har en hund sedan tidigare. Detta då boken inte bara handlar om den första tiden med valpen utan den följer hunden genom hela livet. Boken ger hundägaren möjlighet att dokumentera träning, mat och alla möjliga saker kring sin hund.

Hur kom ni på idén?

Vi har tidigare känt själva att produkten saknas på marknaden. Det finns liknande produkter för föräldrar som får barn men att få en hund eller valp är en stor sak i livet. Man ägnar mycket tid och kärlek till sin hund och att få möjlighet att spara all minnen är fantastiskt, berättar Sara, Amanda och Elin.

Vad har varit roligast med att driva UF?

Det absolut roligaste var när vi hämtade böckerna och att få se dem i verkligheten. Så häftig upplevelse! Berättare Elin, Sara och Amanda instämmer.

Att något man skapat blir något fysiskt är häftigt, berättar Sara.

Hur kom ni på utformningen på boken?

Vi visste vad vi saknade på marknaden och försökte se till vad vi själva skulle vilja att boken innehöll. Vi gjorde även en marknadsundersökning för att se efterfrågan på denna bok. Vi hjälptes åt att utveckla vad som boken skulle innehålla, berättar Amanda.

Det var Sara som utformade boken utan någon bakgrund alls i att jobba med grafisk formgivning.

”Jag hade aldrig jobbat i InDesign eller andra system innan utan det lärde jag mig på vägen. Jag är målinriktad som person så att genomföra det var en självklarhet”, berättar Sara.

Vad har varit svårast/tuffast?

Vi tycker den svåraste utmaningen kommer nu när böckerna är tryckta och det är dags för oss att sälja böckerna. Att nå ut med vår bok och få boken såld, berättar Elin. Elin berättar vidare att de under sitt Gymnasiearbete under våren ska hålla i valpkurser i samarbete med Hundungdom och UBK (Uppsala brukshundsklubb) och då kommer de erbjuda deltagarna att köpa en bok till sina små valpar.

”Det handlar om att förstå sin målgrupp och hitta den”, berättar Elin.

Vad är ert mål med boken?

Vårt mål är att gå med vinst och lyckas driva företaget. Det hade såklart varit fantastiskt roligt om det gick så bra att vi kunde fortsätta driva företaget efter UF periodens slut, berättar Sara och alla håller med.

Sara Thunström Lövkvist - ”Allt jag gör är att tänker och pratar hund”

Hundintresse: Jag har varit hundintresserad hela livet men är inte uppväxt med hund. Trodde aldrig jag skulle få en hund men fick min hund Lilo som är en Cockerpoo till att jag skulle börja Hund på Realgymnasiet. Hon är nu snart 3 år. Hon är bra på mycket och tycker mycket är kul.

Jag och Lilo tävlar i det mesta, allt är så roligt! Vi tävlar i Freestyle, Rallylydnad, NoseWork, agility, Heelwork to music och Teamwork to music m.m.

Framtiden: Jag kommer vilja plugga vidare, men till vad vet jag inte än.

Amanda Nordin – ”I framtiden vill jag jobba med hundar på något vis”

Hundintresse: Jag har verkligen inte varit hundintresserad hela livet. Jag fick intresse för hund 2015 då min flickvän hade hund. Hon hade hunden Lola, en Shih tzu, som kom att betyda allt mer för mig. Det var genom henne som jag fick mitt intresse och det som fick att jag valde att läsa Hund på Realgymnasiet.

Mitt intresse är främst utställningar och avel. Vi hade tänkt ta en kull på Lola men hon har en ögonsjukdom så det blev inget av med det. Jag och min flickvän skaffade då avelstiken Maggie tillsammans. Hon blir 3 år i maj och vi har äntligen hittat en bra avels hane för att kunna para Maggie. Så vi startade helt enkelt en kennel ihop.

Framtiden: Jag vill jobba med hundar på något vis.

Elin Öberg – ”Jag ska definitivt skaffa hund i framtiden”.

Hundintresse: Jag har alltid varit rädd för hundar. Jag började läsa Djurvård på Realgymnasiet först men bytte sedan inriktning. På grund av allergi i familjen har jag aldrig kunnat ha egna djur. Jag började gå ut med en bekants hund och när de senare skaffade en ny hund – Maxi blev jag förälskad. Jag har varit som Maxis PT ända sedan start.

Jag ska definitivt skaffa hund i framtiden. Då blir det en Tollare! (Nova scotia duck tolling retriever). Men först ska jag ut och resa lite och arbeta med hundar.

Framtiden: Jag vill tillbaka till min APL-plats som jag var på under hösten/vintern i Spanien. Jag har en dröm om att jobba med ”problemhundar” i framtiden.