Välkommen till Realgymnasiet i Uppsala!

Vad kan du läsa i Uppsala?

"Lättare att lära sig genom att använda händerna!"

30 maj 2019

Vill du utveckla din kreativitet? På Stylistutbildningen blir du en kunnig och professionell hantverkare inom modevärlden. Hos oss får du lära dig direkt från de som redan jobbar inom branschen. Du lär dig hårstyling, makeup, naglar, klädrådgivning och färg och form. Du tränar också på att ge bra kundservice och bemötande. Dina färdigheter testar du på modeller och kunder, till vardags och i tävlingar.

På Realgymnasiet i Uppsala hänger vi med på en lektion när Stylist-eleverna har Homestyling.

Dagens uppgift är att skapa ett hus med 3 rum, där varje rum har ett tema. Ett rum ska vara mörkt, ett rum ska vara ljust och det tredje rummet ska innehålla de 5 elementen; Vatten, Eld, Jord, Trä och Metall. I ungefär 1 månad ska eleverna jobba på att färdigställa sina hus.

”Det är kul att testa sig själv och se slutresultatet när man är färdig!" Säger Dragana Smokovska som läser andra året på Stylist.

Tidigare har de fått inreda skyltfönster och i samband med det fått lära sig vilken möblering och färg man dras till. De har även fått inreda en ”studentlya” med Feng Shui och fått lära sig hur en färg t.ex. kan påverka en persons humör.

”Det är kul att lära sig genom det praktiska och det blir roligt att gå till skolan. Som dyslektiker är det också lättare att lära sig genom att använda händerna” Säger Isabelle Vallström Wahl.

Eleverna som läser Homestyling i skolan har även möjlighet att utveckla detta och bli homestylister. Stylist-läraren Marina Thorzelius förklarar att Homestyling inte bara är bra om man vill bli Homestylist utan att det också stärker kunskaperna om färg och form som man kan få användning för inom andra Stylist-ämnen och yrken.

Läs mer om Stylist på hemsidan: https://realgymnasiet.se/utbildningar/stylist/

För mer information kontakta: uppsala@realgymnasiet.se.