Välkommen till Realgymnasiet i Uppsala!

Vad kan du läsa i Uppsala?

Basmaskinkörning i Norrköping

4 april 2023

Förra veckan var eleverna från naturbruksprogrammet på en tur ner till Skogslotten utanför Norrköping för att lära sig allt om att köra terränghjuling och traktor!

Basmaskinkörning i Norrköping

Som en del av kursen naturbruk åker våra elever i årskurs 1 iväg på basmaskinkörning. Så förra veckan hoppade klassen på en buss ner mot ett snöigt Skogslotten utanför Norrköping. Där bodde eleverna i stugor och spenderade dagarna med att köra terränghjuling, traktor och ha teorilektioner tillsammans. Det blev ett par dagar fyllda av massa ny kunskap om fordon som många av eleverna aldrig tidigare kört.

Dagarna avslutas med att eleverna fick skriva en examination för att ta förarbevis för terränghjuling.

På banan fick eleverna träna på att köra terränghjulingen över hinder på ett lugnt och kontrollerat sätt.
En av teorilektionerna där eleverna fick förbereda sig inför provet för förarbeviset.
Traktorkörningen var mycket uppskattad bland eleverna!
Man kan alltid passa på att grilla lite marshmallows!