Välkommen till Realgymnasiet i Uppsala!

Vad kan du läsa i Uppsala?

Ändra gymnasievalet fram till 15 maj!

11 maj 2020

Nu har de som sökt gymnasieplats fått sitt preliminära antagningsbesked. För många innebär det nya funderingar om omval och reservplatser. Här kommer några tips från Anna Lindgren som är central studievägledare på Realgymnasiet.

Ändra gymnasievalet fram till 15 maj!

Hur går omvalet till, steg för steg.
I april-maj är det dags för omval till gymnasiet för dig som vill göra någon ändring i ditt val. Hur du går tillväga för att göra ditt omval kan skilja lite beroende på var du bor. Om du är osäker på hur du ska göra är det bäst att prata med din studie- och yrkesvägledare på din skola om hur du ska göra för att ändra din ansökan till gymnasiet. På en del platser runt om i landet får du be din studie- och yrkesvägledare att låsa upp din ansökan så att ändringar kan göras i den.

Hur ska jag tänka när jag ska välja utbildning?
Det är bra att fundera över om du vill läsa ett högskoleförberedande program eller ett yrkesprogram? Vilket är ditt drömyrke? Det är bra att läsa på om skolorna och de olika programmen som finns. Prata med din studie- och yrkesvägledare, kanske finns det program som du inte känner till. Det är bra att bolla med vänner och familjen men kom ihåg att det är ditt val.

Hur ska jag tänka/göra om jag har ingen aning om vad jag vill jobba med eller göra när jag är äldre?
Du behöver inte veta vad du ska jobba med i framtiden när du söker till gymnasiet. Man hinner ändra sig flera gånger under gymnasiet. Mitt tips är att du ska försöka välja efter intresse. Vilka ämnen tycker du om? Vad gillar du att göra? Vad är dina styrkor? Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det du väljer till gymnasiet inte nödvändigtvis behöver vara det du sysslar med i framtiden.

Ska jag välja ett eller flera alternativ och varför?
Det är väldigt bra att välja flera alternativ när du ska söka till gymnasiet. Du kan även söka samma utbildning på flera olika gymnasieskolor eller olika utbildningar på samma skola. Om du har flera alternativ så ökar det din chans att bli antagen till gymnasiet. Kom ihåg att rangordningen är mycket viktig dvs. vilken ordning du lägger valen i. Den utbildning som du helst vill komma in på ska stå som första val (alternativ nummer 1), och den du näst helst vill komma in på ska stå som andra val (alternativ nummer 2) och så vidare.

Om jag ändrar mig efter sista dagen vad kan jag göra då?
Det kan se lite olika ut beroende på var du bor. Det kan vara så att du behöver prata med din studie- och yrkesvägledare och på så vis ändra ansökan genom hen. Oftast är det tyvärr så att om du ändrar dig efter sista ansökningsdag så söker du endast i mån av plats. Då konkurrerar du inte längre med dina betyg utan du blir endast antagen om det finns lediga platser. Om du vill veta hur det ser ut för dig så är det bäst att du pratar med din studie- och yrkesvägledare.