Välkommen till Realgymnasiet i Trollhättan!

Vad kan du läsa i Trollhättan?

Tiden på Realgymnasiet gav Ella kunskaper och en trygg grund

12 december 2023

Ella Bryntesson läste programfördjupningen Sällskapsdjur & Djursjukvård med särskild behörighet på Realgymnasiet och har sedan studenten arbetat med djur. Idag uppskattar hon variationen i att få jobba med både små och stora djur och parallellt med jobbet läser hon bland annat grundkurs i Djurskydd.

Tiden på Realgymnasiet gav Ella kunskaper och en trygg grund

Hej Ella! Berätta lite om din tid på Realgymnasiet!

Jag trivdes väldigt bra under min tid på Realgymnasiet. Det roligaste var nog att få en inblick i och prova olika yrken inom djurbranschen. Det finns så himla många olika yrken med djur! Något som jag verkligen uppskattade med min utbildning var möjligheten att få så mycket praktisk erfarenhet. Under mitt andra år på gymnasiet gjorde jag min APL (arbetsplatsförlagt lärande) på Emaus lantgård, vilket gjorde att jag fick jobb där och än idag delvis jobbar där.

Jag valde också att läsa till Historia 1a2 och Samhällskunskap 1a2 för att få särskild behörighet. I trean läste jag även D9- grundkurs i läkemedelshantering så att jag när jag var klar blev djurvårdare nivå 2!

Vad har du gjort sedan du tog studenten?

Efter studenten fortsatte jag att jobba på Emaus lantgård i Uddevalla. Där har jag trivts så otroligt bra och det har varit väldigt kul att få fortsätta träffa elever från Realgymnasiet när de haft sin APL. I höstas började jag se mig om efter ett jobb att kunna med arbetet på gården och jag kom då i kontakt med Tega Lantbruk i Kungälv där jag numera jobbar 80%. Jag kombinerar det med mitt jobb på Emaus och jag läser också grundkurs i djurskydd på 25% samt Vila- kurs i villkorad läkemedelsanvändning för mjölkproducerande besättningar.

Vad har du för planer för framtiden?

Mina planer för närmsta framtiden är väl egentligen att bara bli klar och godkänd i kurserna jag går och fortsätta jobba. Jag tycker verkligen om att lära mig om djurskydd för att det är så viktigt, men också vård av djur så skulle nog vilja läsa fler kursen på samma spår framöver.

Hur hjälpte din utbildning på Realgymnasiet i din nuvarande yrkesroll eller i dina vidare studier?

I och med att jag nu jobbar med djur så har min utbildning såklart haft en stor betydelse. På Emaus har vi sedan jag började haft höns, kanin, katt, gris, get, får och hästar.  På mjölkgården har vi kor, höns, hund och katt. När det gäller vård är ju vissa delar väldigt samma som sårvård medan vissa åkommor osv kan vara väldigt specifikt för ett visst djurslag. Så jag skulle väl säga att gymnasieutbildningen har gett mig olika mycket hjälp lite beroende på djurslag jag arbetar med, men en väldigt trygg grund oavsett.

Har du några tips till dem som vill arbeta inom samma bransch som du?

Vill du jobba med djur i är det absolut en fördel att gå naturbruk. Det finns ju flera olika programfördjupningar att välja bland beroende på vilka djur och vilket yrke du är intresserad av.

Kom ihåg att det aldrig är för sent att prova något nytt! Jag tycker att man ska våga prova olika yrken - att samla på sig erfarenheter är bara bra! Själv hade jag till exempel ingen erfarenhet av kor eller produktionsdjur men jag visste att jag ville arbeta med större djur och jobba mycket med kroppen. Och numera har jag då två helt olika yrken med djur som jag trivs med!