Välkommen till Realgymnasiet i Trollhättan!

Vad kan du läsa i Trollhättan?

Josefin läste ridning på Realgymnasiet

14 september 2023

Josefin Wedholm läste Naturbruksprogrammet med fördjupningen ridning på Realgymnasiet i Trollhättan och tog studenten sommaren 2022. Hon bytte till Realgymnasiet inför år två i gymnasiet och säger själv att det var ett av hennes bästa beslut.

Josefin läste ridning på Realgymnasiet

Det bästa med Realgymnasiet är att man får lära sig i verkligheten, och inte bara genom teoriböcker. Jag tyckte att det var väldigt roligt att gå i en klass med likasinnade, vilket ledde till många intressanta diskussioner

Josefin Wedholm

När Josefin tänker tillbaka på höjdpunkterna under utbildningen så kommer profildagen och APL i topp. Det nära samarbetet med branschen gav både kunskaper, viktiga kontakter och en bred kunskap inom hästvärlden.

- Genom skolan fick jag många nya kontakter i hästvärlden och jag fick en inblick i flera olika arbetsplatser. Något av det roligaste under min gymnasietid var min tre veckor långa APL på Grevlunda Showjumping där jag fick hänga med deras fantastiska team i vardagen, säger Josefin.

Idag är Josefin tjänstledig från Hööks, där hon arbetat sedan hon tog studenten, för att läsa fristående kurser inom journalistik på högskola. Hon jobbar också som hästskötare varannan helg och spenderar all fritid i stallet med sin häst.

- Min häst står faktiskt uppstallad på min APL-plats från trean, hos Unni Stjernström Showjumping. Där hjälper jag även till så mycket jag bara hinner, vilket är väldigt roligt. Jag trivdes så bra att jag blev kvar där, säger Josefin.

Josefin valde att läsa för en utökad högskolebehörighet genom att lägga till Samhällskunskap 1b och Historia 1b under utbildningen. Nästa år väntar utbildningen Stall- och verksamhetsledare inom hästrelaterade näringar som sträcker sig över 1,5 år. För Josefin var kontakterna under gymnasietiden ovärderliga och hon tipsar den som siktar på en framtid i hästbranschen att dra nytta av den nära kontakten med branschen och samla kontakter under studietiden.

Genom kontakter kommer man väldigt långt i hästvärlden, så våga prata med folk eller skriv till dem på till exempel sociala medier. Det var på så sätt jag fick de flesta av mina APL-platser! Och var inte rädd för att fråga och lära dig mer. I den här branschen blir man aldrig fullärd, så det finns alltid ny kunskap och erfarenheter att ta del av.

Josefin Wedholm