Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Ökande intresse för trav bland unga

24 maj 2021

Samarbetet med Bergsåkers travskola, där vi bedriver utbildning på deras hästar, har pågått sedan 2011. Ett ökande intresse för trav märks nu bland unga i Sundsvall.

Ökande intresse för trav bland unga

Bild: Isabelle Velander och Fagur, Bergsåkers travskola. (Foto: Melinda Landin)

När utbildningschefen på Bergsåkers travskola, fick höra talas om att Realgymnasiet skulle starta en skola i Sundsvall 2011 tog hon kontakt och initierade ett samarbete.

- Det absolut bästa med vårt samarbete är att det är fler som får en inblick i travsporten. Även de elever som läser Ridning får utbildning här på travet. De får köra och även ta tappskolicens här bland annat, säger Isabelle Velander som är vikarierande ansvarig för travskolan under tiden utbildningschefen Annika Söderholm jobbar i ett projekt inom hästnäringen.

Ett flertal elever har hunnit utbilda sig som lärlingar inom Hästhållning Trav på Realgymnasiet i samarbete med Bergsåkers travskola sedan staten. Isabelle menar att det är ett fönster för fler att få upp intresset för travet och dess möjligheter.

- Det är ganska häftigt att få följa med på hela resan, som när det kommer elever med siktet inställt på att de ska gå Ridning också väljer de om till Trav. De kommer hit och kan inget om trav, får upp ett brinnande intresse och efter tre år står de med montélicens i näven och är hästskötare.

Smidigt samarbete

Realgymnasiets lärare håller själva i utbildningen på Bergsåkers anläggning med travskolans hästar som utgörs av sju ponnys, sju stora hästar egna hästar och två hästar ägda av Sundsvalls kommuns travbanegruppen.

- Real har väldigt trevliga och självgående lärare som sköter allt själva. Vårt samarbete är supersmidigt. Amanda (Amanda Hedlund Realgymnasiets lärare i Trav) har även jobbat inom travskolan så hon känner verksamheten och vet hur allt går till. Hon känner hästarna, och skor våra hästar. Och Johanna (Johanna Hammarstrand Realgymnasiets lärare i Ridning) har vi både fått upp på monté och bakom en häst. När det kommer till monté så är det väldigt mycket fart och fläkt.

Rekryterar Realelever

På travskolan arbetar ett tiotal ledare, en del av dem är rekryterade från Realgymnasiets elever.

- Vi har flera av de tidigare eleverna som gått vidare och utbildat sig till travskoleinstruktörer och nu jobbar som ledare här och håller i travkurser, berättar Isabelle.

Hon ser också att efterfrågan på utbildning inom trav är stor.

- Det finns mycket jobb inom branschen. Travtränarna söker hästskötare som kan grunderna och har ridkunskap då de vet att varierad träning är bra.

Ridkunskap får även de som väljer Hästhållning Trav på Realgymnasiet då de läser första året tillsammans med de som väljer Hästhållning Ridning.

Rekordmånga i travskola coronaåret 2020

Isabelle ser även ett växande intresse för att travlicensutbildningen på travskolans egna kurser på Bergsåkers och filialen Dannero under kvällar och helger, med hela 415 elever under 2020.

- Det ökar roligt nog. Vi vill att travskola ska bli lika allmänt känd som ridskola. Alla får komma till oss från fyra år. Den äldsta som tagit licens var 80+.

Elevens val i grundskola

Även bland ungdomar i grundskoleålder märker hon av en tydlig uppåtgående trend.

- I år har vi för första gången ett gäng i årskurs 7 som kommer en gång i veckan på skoltid under elevens val. Deras skola var här med elever i årskurs 6 för att se om de ville välja att vara här på travskolan och det slutade med att hela 14 elever valde det. Det är första gången vi gör något sånt här och det är tack vare en driven högstadielärare. Vi skulle gärna samarbeta med fler högstadieskolor.

Isabelle berömmer även kommunens arbetsgrupp som gör ett fantastiskt jobb med stall och hästskötsel. Hon berättar om att det finns framtidsförhoppningar om att kunna erbjuda hästhotell på nytt för att möjliggöra för fler att ha egen häst samt att det går bra att hyra häst av dem under de 15 veckor det tar att ta travlicens.

- Vi är glada om vi kan få in flera aktiva till vår sport så vi gör så mycket vi kan för att stötta och hjälpa. Och samarbetet med Realgymnasiet är vi jätteglada för och ser fram mot att fortsätta, säger hon.

Bild: Morris och Rolle, Bergsåkers travskola. (Foto: Melinda Landin)

Visste du att…

Enligt den senaste hästskattningen som Jordbruksverket och Hästnäringens Nationella Stiftelse gjort finns det cirka 63 000 varmblodiga travhästar och 12 000 kallblodiga travhästar i Sverige.
Källa: Svensk Travsport