Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Bred erfarenhet på Amnis hundhus

31 maj 2021

Amnis hundhus är en av Realgymnasiet Sundsvalls mycket goda samverkanspartners sedan ett flertal år tillbaka. På hunddagiset, med ett 80-tal hundar, samt i undervisning och övrig verksamhet får eleverna bred erfarenhet och djup kunskap.

Bred erfarenhet på Amnis hundhus

Visste du att…

Det finns cirka 1 005 000 hundar registrerade i Sverige.
Källa: Jordbruksverket.

”Allt för dig och din hund under ett tak” är Amnis affärsidé och det innefattar såväl hunddagis, lyxpensionat, salong, butik, fotostudio, utbildnings- och kursverksamhet, uthyrning av föreläsningssal och träningshall samt rehab och friskvård.

Maria Lindholm, dagisföreståndare och praktikantansvarig på Amnis hundhus Södra berget, har varit delaktig i samarbetet med Realgymnasiet sedan 2018.

- Jag tycker mötet med alla elever är jättekul. Att få träffa dem och lära dem hur vi jobbar och hur vi har det här, att få föra kunskapen vidare. De går ofta från att vara lite osäkra till att tycka det är jättekul och det är det även att se deras utveckling.

Arbetsplatsförlagt lärande

Elever som har arbetsplatsförlagt lärande, APL, på Amnis hundhus får lära sig hur ett hunddagis fungerar.

- De får vara med i den dagliga verksamheten och göra allt vi gör. Vi börjar med en genomgång och ger dem en rundtur. Sen får de följa med ut på promenader med ett fåtal hundar. Vi har jättefina naturområden här där vi kan strosa med hundarna. Det är underbart!, säger Maria.

Rastning av en grupp hundar är något som kräver en del kunskap och erfarenhet.

- Vi går gruppvis och eleven får börja med någon hund och sen utökar vi allteftersom. Målet är att de ska kunna gå med 4-5 hundar och fler efter förmåga. Därefter är det städning, sen hundlunch, egen lunch, nya promenader och städning. Vi håller rent och fräscht i lokalen och förhindrar smittspridning.

Maria ser att samarbetet med Realgymnasiet även innebär en hel del fördelar för hundarna på dagiset.

- Det är positivt att hundarna de får lära sig att gå med andra än oss med personalen. Vårt krav är att eleverna ska vara här under en längre period så att hundarna lär känna dem. Ibland får eleverna ta med hundar, som ägarna godkänt, in till träningshallen för kontaktövningar och aktiveringsspel. Det är roligt för hundarna att bli aktiverade.

Undervisning och träning med egen lärare

Utöver samverkan kring APL använder Realgymnasiet också Amnis föreläsnings och träningslokal, samt en del av hundarna från dagiset till sina vissa lektioner under ledning av den egna läraren Katarina Nyberg, eller någon extern utbildare som hon anlitar.

I tillägg till anläggningen på Södra berget har Amnis också liknande verksamhet på Gärdet och en salong och butik i city. Verksamheten startades upp 2008 på Skönsmon av Amelie Saether och Evelina Sjödin, kallad Nina där de två första bokstäverna i vardera namn fick bildar företagsnamnet.

Behovet ökar märkbart

I dagsläget är cirka 80 hundar av mängder med olika raser inskrivna på hel- eller deltid, vilket innebär 50-60 hundar på plats dagligen. För att få en plats på dagis krävs det att hunden fungerar och kan umgås i grupp om cirka 5-10 hundar, full vaccinering och ha uppnått cirka 6 månaders ålder.

- Det är väldigt många som skaffar hund – särskilt nu. Jag tror att det här är något som kommer att behövas i framtiden också. Det är definitivt en bransch som inte kommer att försvinna. Jag tycker trycket på kurser och salong ökar. Det märks att det är många som skaffat och behöver kurser och pälsvård.

Tidigare elever

I dagsläget arbetar 15 personer i företaget medräknad kursinstruktörer för valp- och grundkurser, specialkurser som nosework och rallylydnad samt hundfrisörer. Även tidigare elever från Realgymnasiet finns under hundhusets tak.

- Vi har en som arbetar här och en annan som hyr ett rum i våra lokaler och har behandlingsrum med fitness och rehabilitering där dagiskunderna också kan beställa massage till hundarna som är här under dagen. Jag tycker samarbetet med Realgymnasiet är väldigt fint och gynnar oss, eleverna och skolan, säger Maria.

Det är väldigt många som skaffar hund - särskilt nu. Jag tycker trycket på kurser och salong ökar.

Maria Lindholm Dagisföreståndare och praktikansvarig Amnis hundhus
Maria Lindholm, dagisföreståndare och praktikantansvarig Amnis hundhus, med sin golden retriever Falkon.