Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

Uppskattad skidskola sprider friluftsintresset i Sundsvall

13 mars 2024

Våra elever i Naturturism höll skidskola för cirka 130 elever i årskurs fyra. Det resulterade i att ett flertal fick ett nytt intresse i alpin skidåkning.

Uppskattad skidskola sprider friluftsintresset i Sundsvall

Linn Bertilsson och Sam Palokangas, Naturturismelever och skidledare, var mycket nöjda med resultaten av skidskolan.

- Om syftet med dagen var att öppna ögonen för hur kul det kan vara att åka i backe för ovana skidåkare så uppfylldes syftet till fullo. Vi hade sju elever på bussen hem som innan idag var oroliga på ett eller annat sätt för denna dag. Efter idag så längtar de till nästan gång de ska åka slalom, säger Janne Öhrlund, idrottslärare på Stige skola.

Stige skola var en av ett flertal skolor som nappade på erbjudandet.

- När vi fick reda på det så anmälde vi oss direkt och fick svar snart efter. Vi har haft god tid på oss att planera för denna dag. Förberedelserna för oss bestod i att boka buss och boka mat, samt att ta reda på vilka elever som hade utrustning och vilka som behövde låna. Fötter mättes och vikter kollades, säger Janne Öhrlund.

Anne Edlund och Janne Öhrlund, Stige skola, var mycket nöjda med skidskolan som lärare Erik Staaf och hans elever arrangerade.

Allt igenom en toppendag!

Janne Öhrlund Idrottslärare Stige skola

- Vi var i Sidsjöbacken en hel dag och vår allmänna känsla både bland elever och personal på Stige skola är att det var en toppendag!

Bravur av ungdomar som skidledare

- Väl omhändertagna av de unga ledarna från gymnasieskolan har våra elever fått uppleva hur roligt det kan vara att åka i backe. På ett lugnt, tålmodigt och vänligt sätt har de unga ledarna tagit sig an uppgiften med bravur. Även våra vana skidåkare hade en toppendag med sin ledare.

Långt från backarna

- För en skola som vår, som ligger långt från backarna i Sundsvalls stad, är det viktigt att få en chans att göra detta. Jag unnar absolut även stadsskolorna tillgång till detta eminenta ”recept”.

Lekfullt och tryggt är våra ledord i det här!

Fredrik Blank Alla på snö-konsulent, Skidförbundet.

Ny utrustning

- Alla på snö-banken är en materialbank som finns på över tio ställen. I Sundsvall består den av alpinutrustning varav ett 60-tal nya Elanskidor som vi sponsrats med av ett företag som säljer de, samt hjälmar som Obos sponsrar med, säger Fredrik Blank, Alla på snö-konsulent, Svenska Skidförbundet.

Få ut fler barn i rörelse

- Vi såg att det fanns ett behov av utrustning till skolor och fritidshem. Det är svårt att säkerställa att det finns till alla så vi ser detta som som ett komplement till fritidsbanken. Vi gör det för att sänka trösklarna för att få fler ut på skolor och samverkar mellan skolor fritidshem eller föreningar som kan vara en bank. För att få fler barn i rörelse och för att öka förutsättningarna för att kunna bedriva alla på snö.

Engagerad Naturturismlärare

- Det är tredje året i rad vi kör alla på snö i Sundsvall. Det var ett pilotprojekt 2022 som föll väldigt bra ut. I och med det har vi utökat. Vi har fyra dagar med max antal 40 deltagare per dag som är välkomna, säger Erik Staaf, lärare Naturturism, som startat upp projektet i Sundsvall.

Hyllar Sidsjöbackenspersonal

- Erbjudandet har gått ut från Skidförbundet till alla rektorer i Sundsvalls kommun som fått anmäla skolorna. Samarbetet är omöjligt utan hjälp från Sundsvalls kommun. Jag vill hylla personalen i Sidsjöbacken som är otroligt service minded, hjälpsam och stöttar för att lösa sånt som behövs, säger Erik Staaf, lärare Naturturism.

I skidskolan deltog också ett flertal barn från Ukraina. Även fastän det svenska språket inte hunnit lärats in så kunde de ta in skidledarnas instruktioner. Utrustning fanns på plats för alla.

- Det här vore inte möjligt att genomföra utan Fritidsbanken som stöttar upp med pjäxor till alla deltagare. En jättefin förutsättning där Elan och Obos klivit in med en satsning i banken. Det skapar förutsättning för oss att ge fler barn och ungdomar möjlighet att få intresse. Vi vill att skidåkningen ska vara tillgänglig för alla.

Naturturismeleverna gör det möjligt

- Naturturismeleverna på Realgymnasiet håller skidlektioner för de deltagande skolorna. Utan elevernas engagemang och intresse för skidåkning och i synnerhet ledarskap så hade det här projektet inte heller kunnat rullat. Det här är ett fantastiskt verktyg i deras ledarskapsutveckling under deras tre år i utbildningen. Vi gör det på riktigt i verkligheten där det gör skillnad.

Sitski med Fritidsbanken
- I år har vi ordnat så att den som har behov av sitski kan åka det med en medåkare som Fritidsbanken ordnar. Det ska bli mer tillgängligt.

Eleverna i Naturturism spred sitt intresse för alpinskidåkning och lärde ut grunderna till ett flertal nybörjare.