Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Den undervisande veterinären

22 juni 2023

Marie Häggmark undervisar i kurserna Naturbruk, Djurhållning samt Djuren i naturbruket.

Den undervisande veterinären

Marie "Mimmi" Häggmark undervisar i Naturbruk, Djurhållning samt Djuren i Naturbruket på Realgymnasiet Sundsvall sedan höstterminen 2022. Marie läser till att bli yrkeslärare. Hon är utbildad veterinär och har arbetat som det under några år - en dröm som ett flertal av våra elever har.

Hon är uppväxt på bondgård med mjölkkor och grisar. Som veterinär har Mimmi arbetat med en bredd av djur, såsom till exempel lantbruksdjur, häst, hund, katt, kamel, och zebra.

Sina många goda kontakter i lantbruk och djurhållning har hon nytta av både då hon arrangerar lantbruksdagar för praktiska kunskaper samt i sitt ansvar för arbetsplatsförlagt lärande (APL).

Samarbeten ger kunskapsbredd

Skolan samarbetar med ett flertal gårdar där eleverna får möjlighet att ta del av olika gårdars verksamhet med varierande förutsätningar och lösningar, något som ger de en bred kunskap.
Eleverna får utveckla praktiska kunskaper och visa färdigheter enligt Skolverkets kunskapskrav. Under årskurs 1 har de flesta elever sitt arbetsplatsförlagda lärande, cirka en dag i veckan, på olika lantbruk.

I den mån det finns möjlighet brukar platser försöka finnas någorlunda nära elevernas hem.

Hemma på hästgården
 En dag i slutet av maj fick de två klasserna i årskurs 1 varsin dag på Mimmis egen hästgård.

- En fördel med att vara på egen gård är att jag kan låta dem ta mycket eget ansvar och prova på tills de lyckas, säger Mimmi. Dela in er i grupper och lägg upp ert arbete sa jag till dem.

Flitiga och intresserade elever
Hon imponerades över elevernas arbetslust och återger två citat från eleverna:

”Vi trodde att det här skulle kännas drygt, men det här var den roligaste dagen på länge"

”Kan vi inte få vara här varje fredag?”

Några stannade kvar lite extra efter att dagen slutat för att de ville färdigställa det som påbörjats.

Kor på bete i Järkvissle.
Orkidén guckuskon, som växer vilt men sällsynt, fick eleverna se och höra om under sitt besök på gård i Järkvissle.

Centralt innehåll

Naturbruk

• Arbetsuppgifter inom naturbruk med användning av handredskap och teknisk utrustning.
  • Materialkunskap, materialval och materialanvändning när arbetsuppgifter utförs.
  • Körning av basmaskin.
  • Funktions- och säkerhetskontroll i samband med användning av teknisk utrustning.
  • Ergonomi i samband med att olika arbetsuppgifter utförs.

Djurhållning:

• Arbetsrutiner vid skötsel av djur, till exempel vid utfodring, gödselhantering och tillsyn.
  • Hantering av djur i djurstallar, rasthagar och betesdrift med utgångspunkt i djurens beteende och behov.
  • Skötsel av byggnader och djuranläggningar samt hantering och underhåll av aktuell teknisk utrustning.
  • Funktionskontroll av teknisk utrustning. Användning av fordon i samband med arbetsuppgifter inom djurhållning.
Kultingar som diar på Vänna Gårdskött.
Mimmi själv har haft hästar sedan hon var liten. Dessa får eleverna bara bekanta sig med på avstånd på hennes gård.
Funktionella hagar kräver underhållsarbete.
Kosläpp på Bue Gård.
Med minibussar skjutsar Mimmi, med fler personal, ibland ut elever för undervisning på gårdar som det inte går att åka kollektivtrafik till.
En av de många lantbruksraser som eleverna fått bekanta sig med under läsåret.