Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Therese läser Etologi och djurskyddsprogrammet på SLU

31 maj 2023

Therese Söderlund läser idag Etologi och djurskyddsprogrammet på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Därefter siktar hon på masterprogram och forskning. Hon tog studenten på Realgymnasiets naturbruksprogram med inriktningen Djurvård i Sundsvall 2019, innan Naturvetenskaplig behörighet erbjöds, och har läst ett basår för att studera vidare.

Therese läser Etologi och djurskyddsprogrammet på SLU

- Jag börjar bli intresserad av att forska kring djurvälfärd. Jag trodde universitet skulle bli för svårt för mig men det är det inte. Jag tycker man ska testa och våga.

Therese berättar om att hon alltid haft ett intresse för djur och att hon till att börja med hade tänkt läsa naturvetenskapligt program på gymnasiet.

Jag kom på att jag inte vill ha tre stressiga år – jag ville ha tre roliga år. Tiden på Real var superbra! Jag kom jättemånga steg närmre till att hitta mig själv och vad jag är intresserad av. Det blev så mycket bättre.

Förhindra att djur blir sjuk

Therese berättar om hur hon under sin APL på Realgymnasiet upptäckte att arbete på djurklinik som hon drömt om inte riktigt var rätt för henne.

- Jag vill göra mer skillnad än att bota sjuka djur. Jag vill förhindra att de blir sjuka. När jag tittade på kurserna på Etologi och djurskyddsprogrammet såg de så intressanta ut och därför valde jag det.

Vill påverka

Även under tiden på universitetet har hon tagit möjligheten att byta fokus och framtidsvisioner.

- Från början var jag säker att jag ville bli djurskyddsinspektör men när jag fick lyssna på forskare under föreläsningar insåg jag att jag vill kunna påverka mer och större. Därför siktar jag nu på masters men är också inne på egenföretagare. Framtidsplanerna ändras kontinuerligt och det är okej, säger hon.

Tips och rekommendation

- Man behöver vara intresserad och passionerad av djur om man ska jobba med det, därför kan det vara bra att jobba ett år innan man studerar vidare. Jag vill uppmuntra studenter att söka universitet. Det är en så bra tid och man lär sig mycket av studentlivet. Man ska inte vara för rädd för att söka in på universitetet.

Bästa minne från gymnasiet

- Mitt bästa minne är Sydafrika och allt det praktiska i djurrummet. Det saknar jag!