Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

Ledarskap tränas i naturen

6 oktober 2022

Är du nyfiken på hur tre dagar i Höga kusten med Naturturism kan se ut. Lärare Erik Staaf ger en inblick i detta med text och bilder på våra elever som utför olika spännande aktiviteter i storslagen natur.

Ledarskap tränas i naturen
Öppna videospelaren

Under tre dagar var Naturtuism på besök i Skuleskogens Nationalpark, Höga kusten. Där klättrade de Via Ferrata, vandrade i nationalparken samt övernattade två nätter i tält. Fokus under dagarna ligger på ledarskap.

- Att se eleverna utvecklas på naturturismdagarna är otroligt givande. Vi kommer alla med olika förutsättningar samt erfarenheter, säger lärare Erik Staaf.

Erik är lärare i Naturturism på Realgymnasiet sedan många år tillbaka. Han började i Borås och sedan något år tillbaka är han på skolan i Sundsvall.

- Under elevernas första år med mig arbetar vi mycket med ledarskap samt säkerhet inom olika äventyrssporter inom naturturismbranschen.

Under utbildningen ges goda möjligheter att utveckla sina kunskaper i ledarskap vilket banar väg för ledande positioner inom yrken och färdigheter som kan vara användbara och gynnsamma överlag i livet.

- Här ges möjligheten att lära sig mer om sig själv samt hur andra fungerar i olika situationer och miljöer. Oavsett om man är en inbiten friluftsentusiast eller precis börjat intressera sig för naturen och ledarskap så är det en utbildnings som passar väldigt många.

Exempel på framtidsjobb efter examen