Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

Naturvetenskaplig behörighetsfördjupning

20 januari 2022

För Sällskapsdjur & Djursjukvård med start ht 2022. Vill du utöka din behörighet kan du ansöka om att läsa något av våra behörighetspaket.

Naturvetenskaplig behörighetsfördjupning
Öppna videospelaren

Särskild behörighet - Naturvetenskaplig behörighetsfördjupning

För att du ska kunna söka vidare till högskola och universitet erbjuder vi på Realgymnasiet alla elever möjligheten att läsa grundläggande högskolebehörighet inom ordinarie 2500 poäng. Vi har också byggt ihop ett par olika behörighetsfördjupningar som du kan läsa om du vill uppnå en särskild behörighet.

Behörighetsspår eller Yrkesspår

Behörighetsspår
Grundläggande behörighet
Om du läser yrkesprogram och vill läsa vidare på universitet eller högskola kan du, genom ditt individuella val, läsa kurserna som ger grundläggande högskolebehörighet. Du läser då engelska 6 och svenska 2/svenska som andraspråk 2 under årskurs 2 och svenska 3/svenska som andraspråk 3 under årskurs 3. Läser du högskoleförberedande program ingår redan den behörigheten.

Yrkesspår
Läser du ett yrkesprogram så får du en yrkesexamen och blir färdig att utöva ditt yrke i arbetslivet direkt efter studenten. Yrkesspåret är för dig som vill bli extra skicklig inom yrket, då läser du flera yrkeskurser inom programfördjupningen. Totalt läser du 2500 poäng.

Vill du utöka din behörighet kan du ansöka om att läsa något av våra behörighetspaket. På gymnasiet godkänns utökningar av rektor. För att få läsa utökat program krävs att du klarar dina ordinarie kurser inom 2500 poäng.

Läser du den naturvetenskapliga fördjupningen så blir du behörig till vidare studier inom det naturvetenskapliga området. Du har möjlighet att läsa kurser på upp till 2850 poäng. Den naturvetenskapliga fördjupningen erbjuds inom Naturbruksprogrammet med programfördjupningarna Sällskapsdjur & Djursjukvård. De praktiska erfarenheter du som naturbrukselev får av att sköta, vårda och hantera djur i kombination med de teoretiska kunskaper som den här behörighetsfördjupningen ger gör dig väl förberedd för exempelvis veterinärstudier.

Kurser inom naturvetenskaplig behörighetsfördjupning
- Kemi 1, 2
- Fysik 1b1, 1b2, 2
- Matematik 2a, 3c, 4

För dig som vill bli:
- Veterinär
- Jägmästare
- Ingenjör
...eller något helt annat!

Paketet ger många möjligheter.

Du kan välja att läsa hela eller delar av fördjupningen. Kolla vilka behörighetsgivande kurser som krävs för att den utbildningen du är intresserad av på högskolan, på vissa krävs inte alla som ingår i denna fördjupning.