Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Lika men unika-vecka

15 december 2021

Under en vecka på temat "Lika men unika" belyser vi olikheter mellan oss människor och hur de bemöts här och på andra ställen i världen. Vi lär för ökad kunskap och förståelse för våra och varandras olikheter och behov.

Lika men unika-vecka
Öppna videospelaren

Till årets Lika men unika-vecka bjöds UMO, ungdomsmottagningen i region Västernorrland in. Deras kurator Jonas Stenlund besöker eleverna i årskurs 1 och 2 i deras respektive klassrum och finns tillgänglig i korridoren under rasterna.
- Ofta känner ungdomarna till att vi har barnmorskor, men alla vet inte om att vi också har kuratorer. Ungdomarna är ofta medveten om att vi jobbar med sexuell- och reproduktiv hälsa men vi jobbar ju också med psykiska hälsa. Vi jobbar mycket förebyggande och inte med behandling, säger Jonas Stenlund.

Här hittar du UMO och kan läsa om vad du kan få hjälp med.

Även RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter, informerar under veckan i klasserna.

Här kan du läsa mer om RFSL.

En föreläsning om att leva med epilepsi och assistanshund höll Kenneth Johansson och hans flickvän Therése Herbst med epilepsihunden Saga.
Vid ett flertal tillfällen under föreläsningen varnade hunden strax innan anfall gick att upptäcka för människa.

På samhällskunskapen visas film om hur vården och vårdförsäkringar fungerar och inte i USA. Jämställdhet i naturbruket lyfts och mycket annat som belyser olikheter.