Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Fanny driver egen hundmottagning

19 mars 2021

Fanny Häggström tog studenten på naturbruksprogrammet med programfördjupningen Hund i Sundsvall 2019. Snart därpå startade hon sitt företag Hundfitness & Rehab på Amnis Hundhus i Sundsvall.

Fanny driver egen hundmottagning

Hundsporten har blivit så stor och hundarna blir som elitidrottare.

- Nu kör jag heltid med rehabilitering och friskvård för hundar.  Det är hundmassage, även med djupvågsmaskin, träning med balansbollar och styrketräning både för att underhålla som friskvård och för att återuppbygga efter skada. Jag har även hundkurser med agility på alla nivåer.

Fanny har nyligen avslutat en fyra månader lång period som vikarie på hundrehab i Åre där hon tidigare också utbildat sig till hundfysioterapeut.

- Jag tyckte det var en bra erfarenhet och möjlighet att få lära mig mer, säger hon och berättar att beslutet växte fram vid praktiken i årskurs tre hos fysioterapeut på Djursjukhuset.

- Jag har alltid varit intresserad av hundsport och aktiv i tio år. Jag har tänkt på hur man ska träna och att det här skulle jag vilja jobba med.

Finns det tillräcklig efterfrågan på området för att driva verksamhet?
 - Ja, friskvård blir det mer och mer av. Hundsporten har blivit så stor och hundarna blir som elitidrottare. Det är många hundar som har skador då ortopedin blivit bättre och fler skador kan opereras, vilket gör att rehab behövs. Var femte hund har också artros.

Hur var det att gå Hund på Realgymnasiet?

- Jag tyckte det var roligt. Vi körde hantering och testade olika hundsporter. Det var mycket praktiskt som jag gillar och att vi lärde oss olika hundraser har jag nytta av idag. Ägarna uppskattar att man har lite koll på deras hundras och vad den tillhör för grupp. Jag gillar också att man fick ha med sig egen hund.

Skulle du rekommendera andra att söka utbildningen?

-  Absolut! Det är perfekt att få gå vanlig skola några dagar och att få bryta av med det man tycker är roligt. Man hittar kompisar som har samma intresse och lite liknande åsikter och har det gemensamt med alla, även om man väljer Natur & Äventyr så finns gemensamma intressen som att vara ute. Så är det inte säkert att det är på andra skolor.

Bildtext: Fanny Häggström med kunden Molly som är en Shetland sheepdog.