Välkommen till Realgymnasiet i Sundbyberg!

Vad kan du läsa i Sundbyberg?

Viktiga datum för dig som ska börja gymnasiet 2024.

4 januari 2024

Att börja gymnasiet kan kännas läskigt och stort, precis som stora äventyr ska. Här kommer en guide för dig som ska börja gymnasiet med viktiga datum och saker att tänka på.

Viktiga datum för dig som ska börja gymnasiet 2024.

Att välja gymnasium är en viktig beslut och det är bra att du är medveten om de olika datumen och stegen i antagningsprocessen för Stockholms län. Datumen är tagna ifrån gymnasium.se och vi på Realgymnasiet i Sundbyberg vill ge lite tips och trix för att navigera er igenom denna period:

Börja reflektera på dina gymnasieval innan ansökningsperioden börjar. Skriv en lista för dina intressen och skolor som erbjuder dessa för att ha en tydlig bild av vad som finns för just dig.

Utforska sedan skolorna och dess utbildningar. Många skolor erbjuder öppna hus och prova på dagar. Perfekta tillfällen för dig att få en känsla för skolmiljön och hur skolan lyfter just ditt intresse.

Gymnasieval: 17  januari - 15 februari

Preliminär antagning: Klar 17 april

Omval: 17 april – 15 maj

Omval är en möjlighet för dig att ändra dina val. Se detta som en till chans att verkligen hitta rätt. Ha alternativa skolor och utbildningar redo för att sätta ditt intresse i fokus.

Slutlig antagning: Klar 4 juli

Antagningsbesked: logga in på hemsidan för att se ditt antagningsbesked.

Sista svarsdag på antagningsbeskedet: 19 juli

Reservantagning 1: 1 augusti

Reservantagning 2: 8 augusti

Skolorna tar själva över reservantagningen efter reservantagning 2 den 14 augusti

Skolstart: se respektive gymnasieskolas hemsida

En viktig sak att tänka på är att det alltid finns möjlighet för frågor. Jag, Madicken som kommunikatör för Realgymnasiet finns tillgänglig att svara på alla dina frågor. Alla frågor är bra frågor!

Ring eller smsa mig på 070-840 25 60.

Lycka till och vi hörs!

Välj rätt för just dig, fokusera på dina intressen och din framtid.

Madicken Folke Kommunikatör