Välkommen till Realgymnasiet i Sundbyberg!

Vad kan du läsa i Sundbyberg?

Bögs Gård vann Agenda 2030-priset

31 oktober 2023

Sollentuna Väsby FN-förening delade ut Agenda 2030-priset till vår samarbetspartner, Bögs Gård. De belönades för sitt miljövänliga jordbruk och sin djupa kunskap om djuren, miljön och det historiska kulturlandskapet.

Bögs Gård vann Agenda 2030-priset

Sollentuna Väsby FN-förening delade ut Agenda 2030-priset för fjärde gången på FN-dagen den 24 oktober. Årets vinnare, vår samarbetspartner Bögs Gård, som drivs av syskonen Anders och Bia Ström, erhöll priset för sitt miljövänliga jordbruk och sin djupa kunskap om djuren, miljön och det historiska kulturlandskapet. Denna kunskap delar de med sig av till hundratusentals besökare varje år.

Anders och Bia Ström är den femte generationen som driver Bögs gård, en av få gårdar på Järvafältet som fortfarande har ett aktivt jordbruk. Samtidigt fungerar gården som en visningsgård, där de ordnar aktiviteter som pensionärskaffe och välkomnar besök av dagliga verksamheter, förskolegrupper och skolklasser. Vi är så stolta över denna samarbetsparter som välkomnar våra engagerade elever från Realgymnasiet i Sundbyberg till sin gård. Denna samverkan bidrar till att eleverna får praktisk erfarenhet och kunskap om jordbruk och miljö. Därigenom främjar de en djupare förståelse för mat, djur, natur och det unika kulturarvet på Järvafältet.

Stort Grattis säger vi till Bögs Gård och till oss som får möjligheten att samarbeta med dem för våra elevers utvecklings skull.

Grattis!