Välkommen till Realgymnasiet i Sundbyberg!

Vad kan du läsa i Sundbyberg?

Skolans rektor

21 augusti 2023

Anna-Karin Oterhals, en ledare och rektor med förmåga att fånga och lyfta varje individ.

Skolans rektor

Anna-Karin Oterhals, är skolans rektor och har varit sen uppstarten. Vi frågade lite frågor om Anna-Karin och hennes roll på skolan.

Beskriv din roll som rektor:
Som rektor är jag den som är ytterst ansvarig på enheten och därför också den som leder arbetet. Det är roll med mycket varierat innehåll så egentligen är ingen dag den andra lik. Det är väl också det som gör det roligt men ibland också svårt och utmanande.

Berätta mer om dig själv:
Jag är en positiv person som har lätt att anpassa mig till olika miljöer och sammanhang. Jag tror mig också vara en ganska god människokännare och jag gör mitt bästa för att se alla som befinner sig i min närvaro, både vuxna och elever. Jag är också lösningsinriktad och effektiv. I pressade situationer försöker jag behålla lugnet och upplevs av min omgivning som väldigt lugn och tålmodig. På fritiden ägnar jag mycket tid åt familj och vänner samt att jag har en hobby som är att måla tavlor.

Varför är det roligt att jobba som rektor?
Jag tycker om att jobba med och för människor. Därför tycker jag att arbetet som rektor är stimulerande på många sätt. Varje elev är unik och därför är det otroligt spännande att följa utvecklingen var och en gör under gymnasietiden. Att få arbeta med positiva medarbetare är också en ynnest.

Varför ska man plugga på Realgymnasiet Sundbyberg?

Vi är tillsammans ett gäng välutbildade och professionella lärare och medarbetare som har som mål att möta alla elever och ge dem förutsättningar att få utvecklas fritt. Det är oerhört viktigt att alla ser eller upptäcker sin egen betydelse och att vi som skola ska utbilda elever till det de drömmer om!