Välkommen till Realgymnasiet i Sundbyberg!

Vad kan du läsa i Sundbyberg?

Från utbildningen Naturturism till naturguide, reseledare och jägarsoldat

18 april 2023

Christian Hartman läste utbildningen Naturturism i Göteborg och vi bad honom berätta om hans tid efter Realgymnasiet och vad han har för planer i framtiden.

Från utbildningen Naturturism till naturguide, reseledare och jägarsoldat

En kort tid efter studenten, började jag jobba för STS Alpresor i Bad Gastein, Österrike, som reseledare. Efter min första sommar gjorde jag ytterligare ett antal säsonger i alperna. Först en vinter i Cortina i Italien som platschef för STS, därefter en sommar till i Bad Gastein som vandringsguide och en kortare tid som ansvarig för vandringsleden.

Efter tiden i Österrike och Italien gick jag min militära grundutbildning i Karlsborg på K3, livregementets husarer. Efter utbildningen examinerades jag som jägarsoldat, jag jobbar nu även deltid i försvaret på luftburna jägarbataljonen.

Vad fick du med dig från Realgymnasiet som du har användning av nu?

Jag fick lära mig hur jag som guide hanterar och jobbar med grupper och även ett förstående i hur grupper fungerar. Detta har vart en tydlig hjälp i jobbet som både reseledare och vandringsguide. Samtidigt så har sjukvårdsutbildningarna också vart väldigt bra.

Vad händer i framtiden?

Det långsiktiga målet just nu är att ta mig in på bergsguideutbildningen, men vi får se vad som händer på vägen dit. Det är väldigt tuffa krav för att få söka in så kommer ta mig några år så kan hända att jag får andra planer på vägen dit.

Det som driver mig är mina planer för framtiden. Jag älskar också att få testa mina egna gränser, uppleva nya saker och ta mig till platser jag inte varit förut.

Christian Hartman Tidigare elev

Vad har du för tips till framtida elever som har målet att göra något liknande som han har gjort?

Våga testa dig fram och sätt upp mål som både är lätta att uppnå och långsiktiga mål. Skaffa erfarenhet, testa och pröva dig framåt och ha en vilja att alltid lära dig mer. Omge dig med personer som hjälper dig att utvecklas och får dig att må bra. Våga misslyckas och ta utmaningar som en möjlighet att utvecklas och förbättras.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om Realgymnasiet och utbildningen Naturturism? Vi kommer ha aktiviteter som infokvällar och prova på-dagar. Anmäl dig till våra aktiviteter där vi kommer berätta allt om skolan och våra utbildningar

Klicka på länken och fyll i formulären så skickar vi inbjudan till dig!

Här är länken