Välkommen till Realgymnasiet i Stockholm!

Vad kan du läsa i Stockholm?

Plugga ridning och få diplomeringar för framtiden

8 februari 2024

För eleverna som läser ridning på Realgymnasiet väntar en spännande tid med en omfattande introduktion till hästbranschen och dess olika yrkesområden.

Plugga ridning och få diplomeringar för framtiden

Utbildningen erbjuder möjligheter till flera diplomeringar som alla är värdefulla för en framtid i hästbranschen och som samtliga bekostas av skolan. Här kan du läsa om de diplomeringar vi erbjuder:

Diplomerad Hästskötare, SvRF

Yrkesdiplomet är ett bevis för att du kan yrket och har blivit godkänd vid ett yrkesprov. Detta gör dig eftertraktad i branschen och är en styrka när du söker jobb.

Grönt kort, SvRF

Kursen är ett bevis för att du som ryttare har de praktiska och teoretiska kunskaper som krävs för att tävla. Alla som tävlar, från inbjudningstävling och uppåt ska ha tagit Grönt kort, oavsett om man är häst- eller ponnyryttare, kusk eller voltigör.

Basutbildningen, SvRF

Grundläggande utbildning för att få verka som funktionär i branschen. Den är obligatorisk och ett behörighetskrav för flera av Svenska Ridsportförbundets ledarutbildningar och den är därför värdefull för dig som tänkt att jobba eller vidareutbilda dig i hästbranschen.

Ungdomsledarkurs, SvRF

Ledarskapsutbildning där du får grundläggande kunskaper i pedagogik, metodik och ledarskap. Du får utveckla din förmåga att kommunicera och samarbeta för att möta och leda människor. Du lär dig att planera, genomföra och utvärdera aktiviteter utifrån ett säkerhetsperspektiv och du får en förståelse för att vara en bra förebild inom ridsporten.

Tappskokompetens

Teoretisk och praktisk undervisning samt genomförande av att slå på en tappsko. Du utvecklar din förmåga att rätta skon, raspa vid behov, samt slå på skon i gamla sömhål.

Förarbevis terränghjuling

Att köra terränghjuling kräver förarbevis. Här får du praktisk och teoretisk kunskap och möjlighet att ta förarbevis.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om våra diplomeringar och möjligheterna när du pluggar ridning? Kontakta oss gärna så berättar vi mer!