Välkommen till Realgymnasiet i Stockholm!

Vad kan du läsa i Stockholm?

Emma lär unga om naturen på sin APL

31 januari 2023

När du pluggar på Realgymnasiet sker en stor del av din utbildning mitt i verkligheten. På alla våra yrkesutbildningar har du APL (arbetsplatsförlagt lärande) 1-3 dagar i veckan. På din APL-plats får du komma nära branschen och du är på så sätt väl rustad för arbetslivet.

Emma lär unga om naturen på sin APL

Emma Karlsson läser sista året på Naturturism på Realgymnasiet. Utbildningen passar utmärkt för dig som vill jobba med ledarskap och människor eftersom du under din utbildning får lära dig att leda, guida och handleda människor inom olika typer av naturupplevelser och äventyrsaktiviteter.

För Emma innebär utbildningens APL-plats att hon får vara en viktig del i att lära andra att upptäcka och lära om naturen. Emma gör nämligen sin APL på Naturskolans Fältbuss. Den rullande naturskolan drivs av Botkyrka kommun och tar regelbundet med årskurs 5 ut i naturen i Botkyrka.

Jag har lärt mig massor om vilka typer av insekter och vattendjur som finns, men också om ledarskap och hur det är att ta rollen som ledare för eleverna.

Emma Karlsson

Bussen är en rullande naturskola, som med både sittplatser och ett biologiskt laboratorium som ska lära unga mer om naturen. Emmas uppgift är att hjälpa till under turen, dra regler för eleverna, plocka fram material och vara en extra hand för verksamheten.

Det roligaste med min APL är relationen som jag fått till min handledare. Det är också fantastiskt att få vara med och se barnen och hur glada de blir när de upplever naturen.

För Emma väntar snart utlands-APL i Sydafrika där hon ser fram emot att knyta nya kontakter, uppleva kulturen och lära känna landet och djuren.

Naturskolans fältbuss