Välkommen till Realgymnasiet i Örebro!

Vad kan du läsa i Örebro?

Entreprenörskap med Ung Företagsamhet, UF

10 februari 2023

Vi på Realgymnasiet Örebro samarbetar med Ung Företagsamhet, UF, som är en ideell organisation som arbetar för att få unga människor att bli mer företagsamma. Ett fantastiskt sätt att få pröva sina vingar som egen företagare innan man kommer ut i verkliga livet!

Entreprenörskap med Ung Företagsamhet, UF

På Naturbruksprogrammet läser alla kursen Entreprenörskap vilket är väldigt bra utifrån perspektivet att starta eget efter gymnasiet eller akademiska studier. Med hjälp av UF det blir seriöst och på en hög nivå anser vi som skola.

- Att se eleverna utvecklas genom att driva egna företag i UF:s regi är jättekul! Kursen Entreprenörskap blir då på riktigt mitt i verkligheten. Det är så vi tror att eleverna lär sig bäst, säger Pernilla König som är lärare i UF.

Entreprenörskap i skolan handlar både om pedagogiken i klassrummet och om konkret kunskap om eget företagande. Elevers nyfikenhet, initiativförmåga och självförtroende får utvecklas. Eleverna får arbeta med att ta fram affärsidéer och affärsplaner från grunden samt utveckla och skapa produkter eller tjänster. Vi ser gärna att man gör det i små grupper för att även få arbeta utifrån olika roller och samarbete för att bygga ett framgångsrikt företag

-  Jag hoppas att eleverna får syn på alla sina styrkor och tar med sig sin kreativitet och sin entreprenöriella anda ut i arbetslivet. Jag tror även att UF bidrar till samarbete och att de lär sig hur man kan få hjälp av andra att nå sina drömmar.