Välkommen till Realgymnasiet i Örebro!

Vad kan du läsa i Örebro?

Elever från Realgymnasiet i Örebro säkrar tredje plats på Närkemästerskapen 2022

13 juni 2022

Fyra elever från utbildningen ProMeister Fordon på Realgymnasiet i Örebro knep nyligen tredje plats i Närkemästerskapen 2022 där länets fordons- och transportprogram åk1 tävlade om titeln bästa mekanikerteam.

-Syftet med tävlingen är att både lärare, "branschfolk" och elever får träffas under trevliga former och genom kraftmätning i form grupptävlan mellan skolorna slutligen kora det vinnande laget. Detta bidrar till att hålla intresset uppe och både skapa och vårda nätverk vilket ytterligare stimulerar elever att vilja nå längre och höja målen. Något som motorbranschen verkligen sätter stort värde på, säger Tommy Krutholm, lärare på ProMeister Fordon, Realgymnasiet.

Närkemästerskapen 2022 tog plats på Tullängsgymnasiet där elever från fem skolor med fordonsprogram tävlade bland annat i momenten verktygslära, däcksskifte och inspektionsservice. Med på tävlingen fanns olika domare som bestod av lärare samt kollegor från branschen.

-Det är fantastiskt kul att det gick så bra för våra elever. Det är ett bra sätt att mäta oss med de andra fordonsgymnasierna, ungefär som ett mini-yrkesprov fast i vår region, fortsätter Tommy.

-Det är verkligen jättekul att det gick så bra för oss, alla kämpade på bra! Jag har alltid haft intresset för bilar så att få detta erkännande känns riktigt kul, säger Måns en av eleverna som representerade Realgymnasiet.

Övriga deltagande skolor i tävlingen var Lindeskolan, Tullängsgymnasiet och Proffsgymnasiet.

Om Närkemästerskapen
Närkesmästerskapen är ett initiativ av MRF, Motorbranschens riksförbund, Volvo Rejmes, VAG Möller bil och Promeister.