Välkommen till Realgymnasiet i Örebro!

Vad kan du läsa i Örebro?

Vad ska jag välja?

5 januari 2022

Vår kloka elev Klara delar med sig sina tankar kring gymnasievalet. Ta med dig hennes tips inför ditt kommande gymnasieval!

Vad ska jag välja?

Gymnasieval är svårt. Det finns mycket att välja på. Vissa känner att de är intresserade av flera olika skolor och kan inte välja.Vissa känner att det inte riktigt finns något för dem.

På Realgymnasiet har vi något för alla. Hos oss kan du läsa både Sam och Natur precis som på vilken skola som helst och du har möjlighet till både vanlig och speciell behörighet till högskola. Samtidigt erbjuder vi också en hel del praktiskt arbete och en stor insyn i arbetslivet.

Gymnasiet kan vara tufft och att få umgås med djur eller byta bromsar i verkstaden kan räcka för att ge dig den där lilla extra peppen. På Realgymnasiet ruttnar vi inte bakom en skolbänk, på Realgymnasiet lär vi på riktigt och hos oss gör vi lärandet roligt. Gör ditt intresse till din utbildning!

Gymnasieval är svårt. Det finns mycket att välja på.

Klara Ridning

TRE TIPS

Hur väljer jag gymnasium?

1. Vad tycker jag är kul?

Fråga dig själv vad du tycker är kul. Det behöver inte vara en sport utan kanske att du gillar hänga med kompisar eller äta mat. Vad tycker du är kul? Gymnasiet är tre år. Tre år som du ska stå ut, prestera, intressera dig och lära dig nya saker varje dag. Du ska orka och därför måste du göra något du tycker är kul eller intressant, annars blir de här åren väldigt långa.

2. Eget ansvar!

Ta eget ansvar och välj själv, inte vad dina kompisar väljer, för du kommer få nya vänner. En stor skillnad från högstadiet är att du måste ta mer eget ansvar över att klara kurserna. Så välj något som du tycker är spännande, inte dina kompisar.

3. Ha kul!

Gymnasiet kommer att vara de bästa tre åren i ditt liv om du gör det rätt för dig. Glöm allt det här med att du måste veta vad du vill jobba med osv. Du bestämmer inte hela din framtid när du väljer gymnasium. Välj något är du känner att ”här kommer jag ha kul i tre år” och se till att du får grundläggande behörighet. Med den kan du bli vad du vill efter gymnasiet!

(Realgymnasiet hade en elev som gick profil Ridning och är idag tandläkare, allt är möjligt!)