Välkommen till Realgymnasiet i Nyköping!

Vad kan du läsa i Nyköping?

Kajsa Evergreen en av våra duktiga samarbetspartners!

6 september 2021

Kajsa Evergreen är en av våra duktiga hästentreprenörer som vi har samarbete med på Realgymnasiet i Nyköping. Hon är både APL-värd (arbetsplatsförlagt lärande) och lärlingshandledare. APL innebär att Kajsa tar emot hästelever en dag i veckan där de får lära sig olika moment utifrån kursplanerna medan lärlingarna är hos henne 2-3 dagar i veckan och gör 50% av sina studier där. Vi frågade henne vad hon tycker om att samarbeta med oss och här nedan får ni svaren!

Hej Kajsa!

Kan du berätta lite kort om dig själv och din verksamhet/företag? Hej, mitt namn är som sagt Kajsa Evergreen och jag driver ett tränings/tävlingsstall på Långdunker gård i Sparreholm. Jag har hästar från 3 års ålder och uppåt i stallet.

Du är bl a APL-värd åt våra hästelever, hur upplever du att det är och vad gör dom en vanlig dag hos dig? Jag har under ett par års tid tagit emot elever från Realgymnasiet och är väldigt nöjd och glad över det samarbetet. Eleverna är med mig i allt arbete under dagen vilket innebär, stallskötsel, grooming av hästar och utrustning, hjälp när jag rider/hoppar och en viss del ridning.

Du är också lärlingshandledare, vad innebär det för dig och för lärlingseleverna? Lärlingseleverna läggs det lite mer ansvar på, dom rider och tränar hästarna mer och får träningar av mig. Dom har i år också fått varsin treåring som dom under min ledning ska rida in så det blir spännande!

Har du något råd att ge elever som är intresserade av att gå hästutbildningen på Realgymnasiet? Jag skulle rekommendera alla som vill gå hästgymnasium att söka till Real i Nyköping då jag tycker det är en fantastiskt bra skola med ett väldigt bra upplägg.

Har du några spännande tävlingar eller andra projekt på gång nu under hösten?

Jag har i höst ganska mycket tävlingar med olika hästar men det största i höst är att vårat egna ridhus står klart! Det är verkligen lycka!

Tusen tack för att du tog dig tid att svara och lycka till med din verksamhet i framtiden med!