Välkommen till Realgymnasiet i Nyköping!

Vad kan du läsa i Nyköping?

Ann, en äventyrslysten biologilärare!

6 september 2021

Hej Ann!

Du har jobbat på Realgymnasiet i Nyköping som biologi och naturbrukslärare. Nu har du tagit dig an en ny utmaning som Natur och äventyrslärare i år 2. Hur kommer det sig?

Jag tycker att naturen är en sådan härlig plats för lärande. Det finns en mosaik av olika saker att diskutera kring och se sammanhang. Det finns också många saker som är så viktiga att greppa såsom människans ansvar och inverkan i naturen. Sen ska Natur och äventyrseleverna i år lära sig mycket kring skog, natur och att leda olika grupper. Och vad kan vara mer spännande än det!

Hur är det att jobba som det?

Det är jätteroligt att få jobba med en mindre grupp eftersom jag är van att ha helklasser. Det är ett annat arbetssätt som gör att jag kommer mer in på djupet hos varje elev. Sen leder det till att jag har superkoll på varje elev, så det är svårt för dem att smita undan ha ha ha…

Vad har du för planer för Natur & Äventyrseleverna, vad ska ni göra för något?

Det är så bra, för i år kan jag väva in biologin i elevernas profildag.  Eftersom jag är grunden är biologilärare så är det så himla kul att få lära eleverna mer om den natur de befinner sig och därmed sätta saker mer i sitt sammanhang.

Vi har i början av hösten varit hjälpledare för en hajk för 9-12 åringar. Där har det varit mycket elda, bygga vindskydd och leka lekar tillsammans med barnen. Vi kommer prova på att köra mountainbike, plantera skog, hålla prova-på aktivitet för 9or och ha matlagningstävling utomhus.

Vi kommer också jobba med reflektion efter varje aktivitet för att utveckla självkännedom och bli bättre ledare.

Vad skulle utmaningen kunna vara?

Utmaningen är att jobba med olika typer av elever. Alla har sina styrkor och utvecklingsbehov men att jobba tillsammans med eleverna i Natur och Äventyr kommer bli jätteroligt.

Vad brinner du mest för i ditt arbete?

Jag vill att eleverna ska få lära sig i ett sammanhang, att se hur saker hänger ihop och speciellt att man som naturguide har stor nytta av kunskaper om hur naturen fungerar. I år har alla elever APL (arbetsplatsförlagt lärande) hos idrottslärare, vilket ger mer superbra möjligheter att jobba med olika typer av grupper. Men det ger oss också möjlighet att ha bra diskussioner i gruppen om lärdomar som eleverna gjort på APL:n. Detta är jättespännande!

Är det något du skulle vilja säga som avslutning?

Att få jobba med eleverna här ett privilegium! Att få vara med och jobba med dessa unga människor 5 dagar i veckan gör detta till det roligaste jobbet i stan.

Tack Ann och lycka till med din nya utmaning!