Välkommen till Realgymnasiet i Nyköping!

Vad kan du läsa i Nyköping?

Sysselsättning efter studenten!

3 april 2023

Varje år görs en undersökning där vi frågar våra studenter som gick ut i juni vad de gör efter studenten och nu har vi fått svar och ett resultat!

Sysselsättning efter studenten!

Vår mentor (Peter) har i uppdrag att ringa alla våra studenter från förra året för att höra vad de gör efter skolan.

Det är ett sant nöje att ringa upp dem och prata en stund och höra hur de mår och väldigt roligt att höra vad de gör, säger Peter.

För att räknas som om man är i sysselsättning behöver man arbeta eller studera minst 50%.

Nu är det alltså klart och vi kan konstatera att 100% är i sysselsättning nu i slutet av mars vilket är väldigt glädjande. Vi ser varje år att vi har en hög procent som är igång när Peter ringer runt på våren. Vi kan bara sätta det i sammanhanget att den yrkeserfarenhet de får genom APL (arbetsplatsförlagt lärande) tillsammans med högskoleförberedande studier är mycket bra. De får en helt annan plattform att stå på när de tar studenten. Vi på Realgymnasiet i Nyköping är så glada för deras skull och mycket stolta över deras sätt att ta sig an utmaningarna att gå ut i den vuxna världen.