Välkommen till Realgymnasiet i Norrköping!

Vad kan du läsa i Norrköping?

Denize blev hovslagare efter studier

10 augusti 2023

Denize är en tidigare elev här på Realgymnasiet, nu har hon ett eget företag som hovslagare!

Denize blev hovslagare efter studier

Hej Denize! Vem är du och vad har du för koppling till Realgymnasiet?

Ja hej! Denize heter jag och jobbar som hovslagare och är gammal elev på Realgymnasiet, jag gick då naturbruk med inriktning ridning. Jag börja 2010 och tog studenten 2013.

Vilka möjligheter till framtiden gav utbildningen dig?

Ja det var ju framför allt APL-platserna som man fick var på, det gav ju många bra kontakter till framtiden. Många APL-platser jobbade jag extra på helger men också på sommarlovet och efter avslutad utbildning.

Denize visar hur man tar av en lös sko

Vad skulle du ge för råd till elever som väljer som väljer gymnasium idag?

Välj något som man tycker är roligt och intressant, det gör så att gymnasietiden blir så mycket enklare och roligare! Plugga kan man göra när som helst i livet och om man är intresserad av ridning och hästar så ska man verkligen ta chansen och läsa på Realgymnasiet!

Om du skulle få välja gymnasium igen, vad hade du valt då?

Realgymnasiet såklart! Det gav så mycket, om jag inte hade valt Real och inte fått den grunden jag fick från skolan, alla lärare och alla APL-platser, så hade jag inte stått här idag. Realgymnasiet gav en liten boost att välja något man brann för och följa sin dröm och är man engagerad och visar vad man vill så får man tillbaka det av skolan.

Denize visar hur eleven ska slå in sömmarna i hoven