Välkommen till Realgymnasiet i Malmö!

Vad kan du läsa i Malmö?

Utlandspraktiken på Irland gav Josefin nya erfarenheter kring hästhållning

10 januari 2020

Josefin Bergqvist sökte till utlandspraktiken på Irland för att få en ny erfarenhet kring hästhållning och att utvecklas som person. Det var en chans att få vara med om något speciellt. Hon såg det som en rolig grej och att även få besöka ett land hon aldrig varit i förr.

Utlandspraktiken på Irland gav Josefin nya erfarenheter kring hästhållning

Ansökningsprocessen bestod av olika delar, vem som helst i klassen kunde ansöka och först och främst så skulle man skriva och fylla i olika dokument. Sedan blev hon kallad till själva uttagningen där de som sökt åkte upp till Realgymnasiet i Helsingborg och väl där fick hon besvara några frågor, blev intervjuad på engelska och gjorde en övning där hon skulle visa sin förmåga att samarbeta. Några veckor senare så fick hon reda på att hon var vidare i processen och lämplig för denna resa. Sedan skedde det en utlottning om vilka som fick åka vart för det var begränsade platser.

Josefin var tre veckor på Irland i Kinnagrelly Collooney som ligger utanför Sligo. Hon bodde hos en familj i deras hus och fick ett eget litet rum, som bestod av en säng, skrivbord och garderob. En vanlig arbetsdag gick hon upp 8.30 och åt frukost sedan ut i stallet för att rida hästarna. Det blev allt mellan 5-9 hästar om dagen beroende på vädret och om barnen i familjen var hemma för då hjälpte dem även till att rida hästarna. Dagen slutade allt mellan 15-17.30 beroende på hur mycket det behövde göras. Josefin var även iväg några gånger med pappan Felix, på bland annat en hästauktion, träffa andra hästsäljare och kolla på hästar. Josefins lediga dagar åkte hon ofta till en annan stad för att få se lite mer av Irland och upptäcka. Hon besökte Galway, Sligo, Cavann och Ballina. En dag stannade hon "hemma" och gick på en långpromenad upp i bergen.

Det bästa med de tre veckorna på Irland tycker Josefin var alla hästar hon fick rida och att få se den fantastiska naturen. Hon var den enda från Malmö som åkte till Irland, men samåkte med 5 elever från Realgymnasiet i Helsingborg med flyget men väl på flygplatsen i Dublin skildes vi åt och bodde på olika ställen som låg långt ifrån varandra. På hemresan möttes vi upp på flygplasten och åkte hem tillsammans.

Josefin säger att resan har gett henne otroligt mycket, att hon har vuxit som person, lärt sig ta mer ansvar och planera och hon har fått mycket mer självförtroende i att prata engelska. Hon tar även med mig nya erfarenheter inom hästhållningen.

På frågan om hon skulle rekommendera utlandspraktik till andra svarar hon: Jag tycker verkligen att alla ska ansöka till utlandspraktik, det är en stor möjlighet och det är en rolig upplevelse. Det är verkligen en utmaning men det ger en så mycket.