Välkommen till Realgymnasiet i Malmö!

Vad kan du läsa i Malmö?

Reseledarutbildning med STS Alpresor i Österrike

10 januari 2020

Äventyrseleverna i åk 3 har fått möjligheten att åka till Österrike med STS Alpresor för att gå deras reseledarutbildning. Under veckan lärde sig eleverna allt från att möta missnöjda turister till att sälja in resor under lågsäsong. En stor möjlighet att växa och lära sig att bli trygg i sitt ledarskap.

Reseledarutbildning med STS Alpresor i Österrike

De var baserade i Bad Gastein och fick bestiga berg, besöka Venedig och delta på en hel del vandring. Pauline och Elias var de två kunniga guiderna som ledde utbildningen som hade ett stort fokus på ledarskapet, gruppdynamik, guidning i storstäder vs på bussen och hur blir man trygg i att prata inför andra. Men även frågor som hur man hanterar en överförfriskad turist, boka bussar, kontrollera vandringsleder och mycket mer stod på schemat. Eleverna fick träna på att hålla i egna guidningar och som bonus fick de helt ny kunskap om Österrike.

Tidiga morgnar och sena kvällar som fylldes med kunskap, övningar och nya upplevelser. En natt väcktes eleverna av ett larm, för att mitt i natten ha ett kunskapsprov. Som reseledare behöver man nämligen kunna vara skarp om något oväntat händer mitt i natten. Den intensiva veckan resulterade i ett gäng trygga reseledare som nu är redo att guida turister i alla tänkbara situationer.

Under veckan fick eleverna även undervisning av Rasmus tog studenten från Realgymnasiet i Malmö 2016. För tre år sedan var det han som var elev på exakt samma utbildning. Rasmus kom hem med ett jobberbjudande och har sedan studenten jobbat för STS Alpresor i Bad Gastein.