Välkommen till Realgymnasiet i Malmö!

Vad kan du läsa i Malmö?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

"Realgymnasiet har hjälpt mig få en stadig grund att stå på"

10 januari 2020
"Realgymnasiet har hjälpt mig få en stadig grund att stå på"

Jag heter Theres och är 20 år gammal, jag tog studenten den 8 juni 2018. Efter att jag tog studenten så har jag jobbat som hästskötare på praktikplatsen som jag var på under mitt tredje år. Jag har även fått hålla lite lektioner på min ridskola. Min plan efter gymnasiet har inte varit spikrak, utan jag har provat olika vägar och har nu hittat vad jag vill göra i framtiden. Planen är att söka in till ridlärarutbildningen på Strömsholm nu i höst och läsa till ridlärare. En dröm jag har är att få jobba på min ridskola någon gång i framtiden.

Jag valde att läsa på Realgymnasiet för att jag tyckte skolan låg nära och bra, det var lätt att ta sig dit och jag hade hört mycket positiva saker om skolan. Jag valde att läsa med inriktning häst för jag har alltid gillat hästar så jag tänkte varför inte kombinera skola med det jag gillar mest. Realgymnasiet har hjälpt mig få en stadig grund att stå på och en bra start till att nå dit jag vill i livet.

Tack vare skolan och många bra lärare så har jag klarat många mål, som att få göra och bli godkänd i hästskötarexamen. De lärarna jag har haft har hjälpt mig mycket, de har motiverat mig att jobba hårdare, skapa nya mål och att alltid försöka göra lite bättre varje gång. Så lärarna ska ha stor eloge.

Till dem som ska välja gymnasium nu vill jag säga att bara för att du väljer till exempel att läsa med inriktning häst betyder inte det att du behöver jobba med något inom hästbranschen. Du behöver inte veta vad du vill jobba med i framtiden när du väljer gymnasium, det visste inte jag. Det är okej att känna sig osäker och inte veta vad man vill i livet, så mitt bästa tips är att prova sig fram och det är okej att det blir fel. Realgymnasiet är en bra skolan med bra lärare. Skolan har en fantastisk sammanhållning mellan alla elever och lärare, alla känner alla. Realgymnasiet är en bra skola att utvecklas på.