APL fokus: Julia och Jägersro Travskola

17 april 2024

Julia som pluggar Hästhållning - Ridning i årskurs 3 har haft APL på Jägersro Travskola. Läs mer om hur hon haft det och vad hon tycker om att haft APL i Trav fast hon pluggar ridning

APL fokus: Julia och Jägersro Travskola

Vad fick upp dina ögon för travet?

• Jag har varit med min pappa och kollat på trav som liten, men det var under min APL på travskolan som jag insåg att det var jättekul att köra.

Vad har du fått lära dig under din APL på travskolan?

• Massor! Allt från att sela en häst, utrusta i olika sammanhang och hur man kör. Jag har lärt mig jättemycket!

Hur ser du på en möjlig framtid inom trav efter studenten?

• Det är något jag absolut vill hålla på med. Jag tycker det är jätteroligt. Just nu sysslar jag med både trav och ridning.

Har du något råd till framtida elever som får möjligheten att göra APL på Travskolan?

• Fråga mycket, var nyfiken och engagerad. Första gången jag kom dit hade jag aldrig kört trav och nu sitter jag och kör de stora hästarna. Om man visar framfötterna så lär man sig jättemycket och man får många möjligheter.

Något särskilt minne från din APL:

• Första gången jag fick köra fort bakom en stor häst. Det kommer jag aldrig glömma, de kafterna och hur vinden blåste. Det var så himla häftigt att få sitta där bakom och va med om det själv. Det var jättehäftigt.

Anna Rogell, utbildningsansvarig på Jägersro Travskola säger så här om sammarbetet med Realgymnasiet och framtiden inom travet:

Samarbetet med Realgymnasiet är både roligt och viktigt för oss på Jägersro och för travsporten i synnerhet som efterlyser bra personal.

Travsporten är fortfarande en väldigt stor sport och även om amatörerna minskar i antal är den professionella verksamheten väldigt omfattande och behöver personal i form av bra hästskötare. Som hästskötare inom travet kan man även utvecklas för att själv bli aktiv som tävlingsryttare eller kusk parallellt. Dessutom är svenska hästskötare eftertraktade utomlands både för sin kompetens och lojalitet.

Med det sagt är engagerade och duktiga hästskötare garanterade ett jobb direkt efter avslutad utbildning.