El- & Energiprogrammet med profil IT-Tekniker eller IT-Support startar ht 2024!

18 mars 2024

Efter söker står det nu klart! Vi kommer starta EE programmet till hösten och är förväntansfulla över att träffa alla er elever till skolstarten i augusti. Fram tills dess arbetar vi med att allt ska vara redo för att ta emot eleverna i augusti.

El- & Energiprogrammet med profil IT-Tekniker eller IT-Support startar ht 2024!

Nu färdigställer vi lokalerna för skolstart!

På plats på skolan ska det nu färdigställas IT-verkstad och IT-labb för praktiskt arbete i programmets kurser.

På bilden ovan ser du ett exempel på hur det kan komma att se ut i skolans IT-Verkstad efter renovering.

Lödning, montering och underhåll av datorkomponenter är tre exempel på arbetsuppgifter du kommer öva på här.

Branschnära utbildning

När vi utformar våra utbildningar på Realgymnasiet så arbetar vi väldigt nära bransch. Branschen medverkar vid olika inslag under utbildningen, tex håller utbildningsmoment, bidrar med APL (praktik) platser och medverkar i branschråd för utformningen av utbildningen.

Så här säger några av våra branschpartners för IT-Tekniker/IT-Support om framtiden inom IT branschen:

Josef Beydoun, Operation manager Elgiganten - Vi väldigt ljust på framtiden inom IT-branschen. Speciellt med den nya AI utvecklingen som är högst aktuell. Det vi har framför oss är en väldigt spännande tid.

Felix Unogwu, CEO, REDI - In Sweden, there are currently 72 thousand open and unfilled positions within the IT industry in general and 5 million open positions with cyber security with EU. As a leader in technology and innovation, Sweden is poised to capitalize on emerging trends such as artificial intelligence, cybersecurity, and sustainable technology. Overall, the future of the IT sector in Sweden holds great potential for innovation, collaboration, and continued growth.