Alumnporträtt - Josefin pluggade häst blev brandman

13 mars 2024

Josefin Bergqvist är en av våra tidigare elever på Realgymnasiet i Malmö. Då pluggade hon hästhållning. Idag är hon verksam inom räddningstjänsten som brandman. Vi har följt med Josefin för att titta närmare på hur gymnasietiden följt med henne ut i arbetslivet.

Alumnporträtt - Josefin pluggade häst blev brandman

Vad fick upp ditt intresse för hästar?

Det var faktiskt min mamma som introducerade mig inför hästar redan när jag var 4 år och det har suttit kvar sen dess.

På vilket sätt har din gymnasietid bidrag till din yrkesroll idag?

Realgymnasiet har inte bidragit konkret till mitt yrkesroll i dagsläget, men den bistod mycket till min personliga utveckling och min utveckling som ryttare.

Har du något minne från dina APL:er som stannat kvar hos dig?

Genomförde min APL på Irland, mitt favorit minne är nog när jag fick uppleva en av Irlands största hästauktioner i Cavan. Även att jag än idag har fortsatt kontakt med min värdfamilj i Irland, åkte även tillbaka 1 år efter studenten och jobbade hos dem i några månader.

Hur tyckte du att det var att plugga hästhållning - ridning?

Att läsa hästhållning är ett väldigt roligt komplement till de ”vanliga studierna”. Själv började jag plugga på det naturvetenskapliga programmet men bytte till Realgymnasiet snabbt därefter. Och fick samma förutsättningar till om jag vill plugga vidare i framtiden samtidigt som jag fick hålla på med hästar på skoltid. Enligt mig kunde det inte ha blivit bättre.

Personlig utveckling och externa relationer

Josefin nämner ovan kring hur tiden på skolan bidrog till personlig utveckling. Som elev på Realgymnasiet håller mentor kurs i Personlig utveckling och externa relationer. Det är en unik satsning på samtliga Realgymnasier. Den leds av din mentor och förbereder dig för livet efter gymnasiet. Du får chansen att utvecklas som person och förbereda dig för yrkeslivet.

Här får du som elev bland annat jobba med kundbemötande, service samt medarbetarskap. Satsningen omfattar alla elever och genomförs på mentorstid som blended learning, en blandning av olika lärmiljöer som exempelvis quiz, teori, filmer och övningsuppgifter kopplade till både Realgymnasiets och samarbetspartners dagliga verksamhet.

Du kan läsa mer om satsningen på: