Alumnporträtt - Julia - Djurvårdare

12 oktober 2023

Träffa Julia som studerade Sällskapsdjur & Djursjukvård hos oss 2017-2020. Hör Julia berätta mer om vad hon tagit med sig från utbildningen och vad hon gör nu!

Alumnporträtt - Julia - Djurvårdare

Vad arbetar du som?

Jag arbetar som djurvårdare nivå 2 på en veterinärklinik. Under hösten har jag även börjat läsa till nivå 3, vilket är mycket roligt och spännande.

Vad väckte erat intresse för att arbeta med djur?

Jag har alltid tyckt väldigt mycket om djur så att arbeta med djur var ett självklart val. Det är ett väldigt roligt och givande yrke. Min tanke när jag började läsa på Real var att jag skulle läsa vidare till djurskyddsinspektör, men efter min APL på veterinärklinik fick jag upp ögonen för djursjukvården och jag valde därför att jobba direkt efter studenten.

Hur har dina studier på Realgymnasiet bidragit till din yrkesroll idag?

Det som egentligen bidragit mest till min yrkesroll idag är nog kursen D9. Det är en grundkurs i läkemedelshantering, vilket ger kompetens för att jobba som djurvårdare på utökad nivå. Det är tack vara den som jag kunde börja jobba direkt efter studenten som djurvårdare nivå 2.

Under mina 3 år på Realgymnasiet fick vi läsa och lära oss mycket om olika djurarter. Vi fick även jobba mycket praktiskt, vilket ger en bra arbetserfarenhet, likaså kunskap och förståelse för olika djurs välbefinnande.

Har du något minne från din APL du hade när du var elev som stannat kvar hos dig?

Jag har många bra minnen. Dels från min APL på en ridskola, men även från veterinärkliniken som jag jobbar på idag. Ett minne som jag minns tydligt är när vi fick in en katt som tyvärr blivit påkörd. Katten hade fått en fraktur på sitt ena bakben som vi opererade samma dag. Det blev ett lyckligt slut för både djurägare och katten, som blev helt återställd.

Vad skulle du vilja säga till dem som funderar på att läsa djurvård?

Gör det! Det är så roligt att få plugga när man är genuint intresserad av vad man läser. Jag fick en ny motivation till skolan när jag började på Real. En stor anledning var just att det blev så roligt när många kurser handlade om djur.

Grundkurs i Läkemedelshantering (fd D9)

I texten nämner Julia kursen D9, eller som den idag heter, Grundkurs i läkemedelshantering (GKLH). GKHL erbjuds till dig som elev på Naturbruksprogrammet med inriktning Djurvård (Sällskapsdjur & Djursjukvård, Hund) som en del av kursen Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 1 vilket våra elever läser under årskurs 2.

Den som klarar GKLH med godkänt resultat blir efter gymnasiet Djurvårdare på nivå 2. Detta ger dig utökade behörigheter för behandling av djur efter veterinärs ordination, tex att ge injektioner.