Välkommen till Realgymnasiet i Lund!

Vad kan du läsa i Lund?

Alla på snö med Realgymnasiet i Skåne

5 december 2019
Alla på snö med Realgymnasiet i Skåne

Snöglädje ska vara en självklar del av en aktiv livsstil. Satsningen Alla på snö initierades av Svenska Skidrådet 2009 och har sedan dess utvecklats till en rikstäckande satsning som drivs av Svenska Skidförbundet tillsammans med bland annat friluftsfrämjandet.

Aktiviteten är tänkt att bidra till att fler barn ska få uppleva glädjen med vinter, snö och skidåkning. En satsning som vi på Realgymnasiet gärna ville vara en del av för att hjälpa till att bidra till snöglädje för barn i årskurs 4. Detta kunde vi även kombinera med att våra elever fick träna på sina ledarförmågor.

Våra elever på Natur- och äventyrsutbildningen fick möjlighet att vara ledare för Alla på snö när det gick av stapeln i mitten av januari på Vallåsen, belägen mellan Halland och Skåne. Med på plats var elever från alla våra tre Skåneskolor, Malmö, Lund och Helsingborg.

De som var involverade i aktiviteten, både elever i årskurs 4 och våra gymnasieelever var eniga i att det var en väldigt givande och rolig dag. De har alla lärt sig mycket. Årskurs 4 eleverna berättar att de lärt sig att åka skidor och finna en glädje i snöaktiviteter och våra gymnasieelever som bland annat lärt sig att leda en grupp på ett pedagogiskt och roligt sätt.

Med på plats var såklart våra äventyrslärare från de olika Skåneskolorna. De var alla imponerade över hur gymnasieelever tog sig an uppgiften och hjälpte barnen att få roliga och lärorika dagar.  De var helt lyriska när de kom tillbaka till skolan och berättade om projektet. Äventyrsläraren Jonas sa: Måste säga igen att detta projekt blev ju otroligt lyckat! Våra elever var ju fantastiska!

Några spontana reflektioner från eleverna i årskurs 4:

"Kolla Erica, jag klarade det!" helt överlycklig.

"Jag kommer ta med mig jättemycket från idag"

"Det har varit sååå kul"

"Ni är världens bästa skidlärare"

"Kan vi inte gå upp i stora backen nu?"

"Jag vill ha din autograf"

"Du ser snällast ut"

"Jag kan själv nu"

Vid frågan om vad som var roligast? "ALLT var roligt!"