Välkommen till Realgymnasiet i Lund!

Vad kan du läsa i Lund?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Dagarna i verkstaden gör att det blir roligare att studera!

5 februari 2020

Samuel, årskurs 1 på Fordons- och transportprogrammet på Realgymnasiet Lund

Dagarna i verkstaden gör att det blir roligare att studera!

Samuel berättar att det blir roligare att lära sig i verkstaden. ”På måndag och tisdag är vi i verkstaden och börjar med undervisning i matte och engelska. Efter det går vi ut och stämplar i datorn”. Samuel berättar att det finns några handledare som skriver arbetsorder, då jobbar eleverna i verkstaden med bilar och service, som t.ex. byta oljefilter, luftfilter eller lampor. De tittar på hur bilen fungerar osv. Om det kommer frågor finns handledarna där och kan guida eleverna.

”Jag lär mig mycket bättre när jag är på min praktik” berättar Samuel och beskriver att det finns en trygghet med att vara mycket i verkstaden: ”Sen, när vi ska jobba, är vi vana vid hur det går till”. Samuel förklarar att den praktiska utbildningen gör det lättare för eleverna att förstår hur allt hänger ihop och att den typen av inlärning passar bra för honom ”Jag lär mig praktiskt, därför valde jag en praktisk linje” berättar han.

Samuels framtida planer handlar om att öppna en egen verkstad, men det finns andra möjligheter för eleverna som tar examen, förutom att jobba som personbilsmekaniker kan man också bli kundmottagare på verkstad eller fortsätta studera för att bli bilskadetekniker, hydraultekniker eller fordonstekniker för alternativa drivmedel.

ProMeister erbjuder 6 månaders provanställning efter godkänd och avslutad gymnasieexamen. Jobbgarantin är ett initiativ för att möta bristen av 6 000 mekaniker i branschen och öka antalet anställningsbara mekaniker.