Välkommen till Realgymnasiet i Luleå!

Vad kan du läsa i Luleå?

Träffa Fanny som läser Hund

14 juni 2023

Här är Fanny som läser vår Naturbruksprogrammet med inriktning Djurvård och fördjupning Hund. Vi har intervjuat henne om utbildningen hon läser!

Träffa Fanny som läser Hund

Jag har lärt mig massor på detta år och hoppas att jag får lära mig mer i åk 2. Jag tycker också om att man får jobba mycket praktiskt med hundar och då lär man sig ännu mer.

Fanny Elev på Djurvård inriktning Hund

Hej Fanny! Vad gillar du med din utbildning?
Att få lära sig mer om hundar och raser och lära sig mer om något som man är intresserad av, det gör det ännu mer roligt och intressant. Man kommer närmare andra människor i olika branscher som jobbar med hundar, och får även bra kontakter från APL [arbetsplatsförlagt lärande] och erfarenheter till framtiden. Jag tycker att de blir mycket roligare att lära sig om något som man är intresserad av och som man kanske vill jobba med i framtiden. När vi jobbar med hundar så får man lära sig massor om olika raser och vad som är just speciellt med dem, som man kanske inte visste innan. Jag har lärt mig massor på detta år och hoppas att jag får lära mig mer i åk 2.  Jag tycker också om att man får jobba mycket praktiskt med hundar och då lär man sig ännu mer.

Vad är det bästa med att gå här?
Det bästa med att gå på Realgymnasiet är att man får träffa och lär känna nya människor som är intresserad av samma sak som du. Man får jobba mycket praktiskt och inte bara teoretiskt, till exempel när vi är nere i djurrummen och har APL. Jag tycker också att det är skönt att det är en liten och mysig skola, men hoppas att i framtiden att den ska bli större och växa, både med elever och lokaler. En annan sak som jag tycker som är bra med en mindre skola är att det känns som att man lär känna varandra lättare och man kommer i kontakt med lärarna och de andra som jobbar här varje dag.

Har du någonting att säga till den som funderar på att gå på Realgymnasiet?
Var inte rädd att söka fast du inte känner någon som ska söka till Real! Du kommer att lära känna andra på skolan. Jag kände ingen när jag började och nu känner jag flera. En till sak är att det är bra att man oftast kan ändra sig om vilken programfördjuping man ska gå. I åk 1 får man chansen att både testa på ridning och trav, och i Sällskapsdjur & Djursjukvård och Hund läser man första året tillsammans. I åk 2 fördjupar man sig mer i det som man har valt.

Du har läst IM hos oss i åk 1, det kan man göra om man saknar betyg i engelska eller matte. Kan du berätta mer om det?
Jag undrade väldigt mycket var om IM-elever gör samma sak som de andra. Jag vågade aldrig fråga nån om de för jag skämdes. Svaret är ja, man gör exakt samma saker som de andra. Men man jobbar upp sitt betyg för åk 9 på studiotid, och sen finns det även lovskola som man kan gå på om man skulle behöva.

Stort tack för dina svar, Fanny!

Har du frågor om våra utbildningar och hur du gör för att ansöka om reservplats? Vi jobbar hela sommaren, kontakta vår studie- och yrkesvägledare Mona om du har frågor!

Studie- och yrkesvägledare Mona Kero