Välkommen till Realgymnasiet i Luleå!

Vad kan du läsa i Luleå?

Ridning - vi samarbetar med Luleå Ridklubb

26 oktober 2021

Marie Bergman, verksamhetschef på Luleå Ridklubb, berättar om verksamheten och vårt framtida samarbete. Vill du träffa henne, våra lärare och elever är det dax att anmäla sig till vår "Prova på" dag, Lördagen den 20 november. Vi berättar allt om vår utbildning, tittar på anläggningen och hästarna. Läs vad Marie berättar om sitt arbete och vårt framtida samarbete!

Ridning - vi samarbetar med Luleå Ridklubb

Vilken är din roll i verksamheten?

Jag är verksamhetschef och heter Marie Bergman. Jag är utbildad ridlärare som numera även är chef på Luleå Ridklubb. Förutom att ha ridlektioner är mina arbetsuppgifter administrativa och att ha överblick på allt som händer på anläggningen.

Du kommer att ha elever från Realgymnasiet hos dig, hur ser en normal dag ut?

Eleverna på Realgymnasiet kommer ha både teoretisk och praktisk undervisning med ridning de dagar man är hos oss. Morgonen börjar som i alla stall med ta hand om hästarna; fodra, utsläpp och städa stallet. Därefter kommer man ha olika uppgifter varje gång; det man behöver lära sig både praktiskt och teoretiskt för att kunna jobba i ett stall. Uppgifterna består av häst vid hand, ridning,  foder, utrustning, sjukvård mm.

Vad har du för förväntningar på det kommande samarbetet med Realgymnasiet?

Jag tycker att samarbetet med Realgymnasiet ska bli spännande. Att få vara med och dela med mig av min erfarenhet till blivande hästmänniskor och se dem utvecklas, är det som jag gillar med mitt yrke som ridlärare.

Beskriv gärna er verksamhet på Luleå Ridklubb.

Luleå Ridklubb ligger längst ut på Hertsön, där vi har en större anläggning med två ridhus, två utebanor och en ridslinga i skogen. Stallet har plats för 53 hästar, varav ridskolan äger 33 st. Vi har 340 uppsittningar per vecka; allt från anpassad ridning, nybörjare till specialgrupper i dressyr och hoppning. Vi är en aktiv förening och varje helg är det aktiviteter, träningar, och tävlingar från klubb- och lokal till nationell nivå mm.

Vill du veta mer?

Fyll i din intresseanmälan här så får du info via SMS från oss när vi har olika aktiviteter.

Vid frågor kontakta Malin Carnbring, projektledare/rektor.

Mail: malin.carnbring@realgymnasiet.se