Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Skolan ska bidra till att utveckla värdefulla förmågor för livet

12 mars 2020

Realgymnasiet i Linköpings rektor vill att skolan ska bidra till att utveckla förmågor som gör att eleverna vill, kan och vågar lära nytt hela livet.

Skolan ska bidra till att utveckla värdefulla förmågor för livet

Till skolan är det inte bara elever som går varje dag. Skolsköterskan, läraren, mentorn och rektorn hör också till dem som går till skolan varje dag. Vi brukar fånga upp någon i korridoren då och då och ställa några frågor. Denna gång fick vi en pratstund med skolans rektor. Och då börjar man ju fundera på vad en rektor gör.

Om man googlar "rektor" kan man läsa:

Rektorer/skolledare ansvarar bland annat för skolans utveckling och ekonomi. Som rektor leder man och planerar arbetet i skolan. Som rektor arbetar man efter de mål som finns i läroplanen. Rektor är den som är chef för lärarna och för alla andra som arbetar i skolan.

Enligt skolinspektionen beskrivs rektorns ledarskap så här:

Rektorn är skolans pedagogiska ledare och ansvarar för att undervisningen utvecklas så att alla elever oavsett könstillhörighet ges en undervisning av god kvalitet i en trygg miljö. För att nå detta syfte och verka för att undervisningen håller en hög och jämn kvalitet ska rektor tillsammans med elever och personal arbeta långsiktigt och systematiskt.

Oj, vilket ansvar. Spännande och utmanade. Vår rektor Petra har stor erfarenhet efter många år inom skolvärlden. Och vi som jobbar med henne vet att hon behärskar den ädla konsten att vara rektor.

Vi frågade Petra vad hon brinner för och hon svarade blixtsnabbt:

"Jag brinner för att skapa goda förutsättningar för elever att lära sig i skolan och i framtiden."

Ok, det låter ju bra, men hur gör man det?

"Ett exempel är våra yrkesprogram där vi skapar utbildningen tillsammans med branschen. Branschen vet bäst vilka kunskaper och förmågor som krävs och förväntas inom yrkesutgången och vi kan utbildning och hur vi kan skapa röd tråd i elevens lärande som sker både ute i bransch och inne i skolan."

Finns det fler exempel?

"Jag tänker också att utbildning ska vara utmanande och utvecklande på många olika sätt. Man ska utvecklas både kunskapsmässigt och personligt. Vi arbetar mycket i ämnesövergripande projekt utifrån problemformuleringar eller case. Där eleverna får träna att driva sin lärprocess samtidigt som de tränar samarbete och utveckla sin sociala kompetens."

Varför tycker du att personlig utveckling viktigt?

"Personlig utveckling är en form av garanti för framtidens lärande. Vi vet inte vad våra elever kommer behöva för kunskaper i framtiden men vi kan hjälpa dem att utveckla förmågor som gör att de vill, kan och vågar lära nytt hela livet. Vi har heltidsmentorer som en del i vår satsning på elevens personliga utveckling."

Hur ser man resultatet av det här?

"Vi är jättestolta över den mycket höga andelen elever som är i studier eller jobb sex månader efter studenten. Snittet för Realgymnasiet är 87,3%, motsvarande siffra för riket ligger runt 60%."

Inspirerande, viktigt och möjligt! Tack för pratstunden Petra.