Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Sällskapsdjur och Djursjukvård utforskar Etologi och Miljöberikning på Kolmården

21 mars 2024

I förra veckan fick eleverna på årkurs tre på Realgymnasiet, inom Sällskapsdjur & Djursjukvård, en unik och lärorik möjlighet att fördjupa sig i ämnet Etologi, träning och berikning. Deras resa tog dem till Kolmården, en plats känd för sin engagerande miljö och mångfald av djurarter.

Under den spännande heldagen fick eleverna möjlighet att utforska olika aspekter av djurs beteende och välbefinnande. Ett av de mest minnesvärda ögonblicken var när de fick lära sig om miljöberikning för skogshundar och surikater, två arter som kräver särskild omsorg och stimulans för att trivas i fångenskap.

Miljöberikning är en viktig del av djurskötarens arbete, och det handlar om att skapa en stimulerande och varierad miljö för djuren för att främja deras naturliga beteenden och välbefinnande. Eleverna fick förståelse för olika metoder och tekniker för att berika miljön för djur som lever i fångenskap, vilket är avgörande för att säkerställa deras fysiska och mentala hälsa.

Genom att delta i denna utforskande dag på Kolmården fick eleverna inte bara teoretisk kunskap utan även praktisk erfarenhet av att arbeta med djur i en realistisk miljö. Det var en inspirerande och lärorik dag som kommer att hjälpa dem att utvecklas som blivande djurskötare och veterinärassistenter.

Realgymnasiet är tacksamma mot Kolmården för att de möjliggjorde denna fantastiska erfarenhet för eleverna. Genom sådana samarbeten får studenterna en möjlighet att prova sina kunskaper i verkliga situationer och förbereda sig för sina framtida karriärer inom djursjukvård och djurskötsel.

Vill du veta mer om Sällskapsdjur & Djursjukvård på Realgymnasiet Linköping? Följ länk här.