Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Så fungerar det med högskolebehörighet

22 januari 2024

Att förstå vilka behörigheter som krävs för att kunna plugga vidare efter studenten kan ibland vara svårt. Här reder vi ut möjligheterna till behörighet när du pluggar hos oss, och hur alternativen ser ut beroende på hur du har siktet inställt för framtiden.

Så fungerar det med högskolebehörighet

Grundläggande behörighet
Hos oss läser du högskolebehörigheten inom 2500 eller 2800 poäng. Du som elev behöver inte välja extra kurser som ger grundläggande behörighet, men det är möjligt att välja bort grundläggande högskolebehörighet.

Särskild Behörighet
För vissa universitets- och högskoleutbildningar krävs mer än grundläggande behörighet. Därför erbjuder vi dig också möjligheten att anpassade din utbildning genom att läsa särskild behörighet till flera av våra programfördjupningar.

Du kan läsa samhällsvetenskapliga fördjupningen om du vill vara behörig för vidare studier för att bli till exempel polis, jurist, sjuksköterska, lantmästare, fysioterapeut, psykolog, socionom, djurvårdare eller lärare.

Om du väljer att läsa särskild behörighet inom samhällskunskap eller matematik kan du antingen läsa behörigheten som individuellt val eller som en del av ett utökat program.

Har du frågor om hur den särskilda behörigheten fungerar här hos oss?

KONTAKTUPPGIFTER
Ida Roos, ida.roos@realgymnasiet.se.