Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Isak läser Teknik och siktar mot civilingenjörsprogrammet

13 april 2023

Alla våra utbildningar ger dig grundläggande behörighet för vidare studier. Vissa högskoleutbildningar kräver särskild behörighet inom vissa ämnen, vilket betyder att du kan behöva läsa extra kurser för att vara behörig för dessa utbildningar. När du läser Teknik hos oss finns möjlighet att läsa särskild behörighet inom flera olika ämnen för att bredda din utbildning.

Isak läser Teknik och siktar mot civilingenjörsprogrammet

En av de elever som idag valt att läsa särskild behörighet är Isak Kälvegren, som går sista året på Teknikprogrammet. Efter gymnasiet har Isak siktet inställt på Civilingenjörsprogrammet på universitetet. Han har därför valt att läsa särskild behörighet Fysik 2, Matematik 4, Matematik 5, Engelska 7 och Historia 1a2.

Vi passade på att ställa några frågor till Isak, om utbildningen och om hans val av kurser.

Hej Isak! Vad är det bästa med att läsa Teknik på Realgymnasiet?

- Det absolut bästa med Teknikprogrammet är gemenskapen i klassen!

Varför har du valt att läsa särskild behörighet?

- Min plan är att plugga till civilingenjör på universitetet och tanken är att jag ska påbörja den utbildningen direkt efter studenten. Därför är det viktigt att jag får med mig behörigheten från de här kurserna.