Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Basmaskinkörning med möjlighet till förarbevis

13 april 2022

Utvecklande, lite pirriga och roliga dagar på Skogslotten för elever som studerar Naturbruksprogrammet på Realgymnasiet i Linköping. Basmaskinkörning ingår i kursen. Vi erbjuder dessutom eleverna att ta förarbevis för terränghjuling.

Basmaskinkörning med möjlighet till förarbevis

Häromveckan var våra elever som studerar Naturbruk på Skogslotten i Norrköping för att köra basmaskin. Det ingår i kunskapskraven i kursen naturbruk att kunna köra en basmaskin. Det är alltså obligatoriskt för att klara kursen.

Vad är en basmaskin?

Basmaskin är ett samlingsnamn för maskiner som man med olika påbyggnader använder för att underlätta arbetet inom naturbruket. Det kan till exempel vara en traktor eller terränghjuling, och det är dessa som eleverna ges möjlighet att köra på Skogslotten. Basmaskin kan också vara en trimmer eller markberedare etc.

Det som skolan erbjuder i samband med basmaskinskörningen är att eleven får möjlighet att ta förarbevis för terränghjuling. Förarbeviset är inte obligatoriskt för att klara kursen naturbruk, utan en förmån som skolan står för. För att få förarbeviset måste eleven göra ett teoriprov, och vara med på alla utbildningsdagar.

Julia Lärare, Naturbruksprogrammet

Men om jag väljer till exempel programfördjupningen Hund, ska jag också lära mig att köra basmaskin?

Oavsett vilken fördjupning du väljer kommer du att läsa följande kurser tillsammans med alla på skolan som valt Naturbruksprogrammet:

• Naturbruk - där en av kurserna är basmaskinkörning. Där du har förmånen att ta förarbevis för terränghjuling.
  • Entreprenörskap
  • Servicekunskap/Service och bemötande

Vilka fördjupningar finns att välja på?

På Realgymnasiet i Linköping kan du välja

• Hund